Brev:
Maden - er stadig en udfordring
12. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Maden - er stadig en udfordring
Hej Helen.
Så er jeg på banen igen og det omhandler desværre stadig mad.
Jeg er efterhånden ved at være noget fusteret og ved ikke hvad jeg skal gøre, så håber du endnu en gang kan komme med nogle gode råd 😊
Oliver gider stadig ikke rigtig fast føde. Han viser fint interesse for det stadig men gider det bare ikke rigtig når det serveres. Han er efterhånden ved at være fint stærk i ryggen så sidder nu fint i sin høj stol, hvor han for serveret mad.
Skeen er stadig en udfordring - når den nærmer sig munden er den lukket, han vender hovedet og bliver sur. Så det med grød og mos er en udfordring. Tror egentlig godt han kan lide maden han goder bare ikke smage på det og det er det som er mest frusterende.
Jeg føler mig afslappet og udviser fuld forståelse for hans signaler, når vi sidder ved bordet, da det er vigtigt for mig han ikke opfanger min fustration og at jeg faktisk bliver lidt ked af det, for det med at sidde og hygge med maden har jeg virkelig glædet mig til.
Vi tager som udgangspunkt aftryk i vores mad, som han også får serveret, som selvfølgelig er børnevenligt. Han får altid noget i hånden - grønsager, skorper med smør og ost, rugbrødshapser i stænger, frugt, pasta osv. I starten sidder han med det og spiser lidt (og tygger det fint) men mister hurtig interessen.
Jeg har skåret ned på mælken så han får nu kun 4 flasker svarende til ca.750ml i døgnet. Men det er lige meget om der er gået 2 timer fra mælken eller 8 timer, han spiser stadig ikke. Og han er en stor dreng på 11kg og 7,5mdr 😊
Hen over julen spiste han faktisk ok - men så ramte vi et tigerspring og nu er vi tilbage på nul.
Jeg har prøvet at lave havregrødspandekager i stedet for havregrød om morgen men lige som de andre ting han får i hånden så bliver de mast i hånden til tusinde stykker og meget begrænset hvad der ryger ind.
Vores rytme ser således ud:
7.30 vågner
8.00 får tilbudt morgenmad (grød, pandekager, bolle med smør og ost eller noget andet, samt vand ad kop)
9.30 får tilbudt frugt, grød og vand af kop
10.30 flaske og puttes til lur (som som regel 45-1time)
12.30 frokost - rugbrødshapser, grønsager og vand af kop
Kl.14 frugt, grød og vand af kop
14.30-15 flaske og puttes til lur (sover som regel 2 timer eller mere)
18.00 aftensmad med udgangspunkt i vores mad
20.30 flaske og puttes til natten
Kl.3-4 flaske og sover videre
Han spiser som regel 130-180ml om dagen pr.flaske og omkring 210-220ml når han puttes til nat og midt på natten. Men som regel ligger vi på 700-750ml på et døgn.
Jeg ved godt du skriver at man skal skære flasken væk om formiddagen men føler ikke jeg kan gøre det da han jo ikke spiser noget.
Skal jeg bare se tiden an og så kommer det automatisk med maden eller hvad tænker du? Bliver også lidt presset over han skal starte i vuggestue om 2mdr.
I øvrigt er han ellers glad og der er gang i ham - ruller begge veje, møver sig frem, griner og smiler 😊
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Olivers mor 😊