Svar: Besvær ift flaske
10. januar 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er desværre ikke altid, at det går let med flaske heller - og der kan være mange grunde til, at jeres dreng afviser flasken.
De første to ting, som du som udgangspunkt skal overveje er:
- Kan han lide smagen af den mælk, som du tilbyder ham? Eller afviser han, fordi han ikke bryder sig om smagen.
- Kan han finde ud af at sutte på flaskesutten? Eller afviser han, fordi sutteteknikken er forskellig fra den måde, som han ellers sutter på.
Hvis han reagerer på smagen af mælken i flasken, så kan det nogle gange hjælpe at prøve med en anden type erstatning. Da du både giver udmalket modermælk, Baby & Me, og Syrnet Allomin, så varierer hans smag i flasken jo meget, så prøv at lægge mærke til, om han reagerer særligt imod flasken, alt efter hvad der er i. Det kan også være, at han bliver lidt forvirret over at smagen skifter hyppigt og at du derfor skal prøve at holde dig til 1-2 ting...
Hvis han reagerer overfor flaskesutten, så kan det være en god idé at forsøge med en anden type. Der er stor forskel på at die på et bryst og af en flaske, og nogle børn bliver meget forvirrede over dette. Du skriver, at I har to typer flaskesutter, som I forsøger med - jeg tænker, at I skal prøve at holde jer til en type, og gerne vælge en, som måske ligner lidt den sut, som han måske også bruger. Så han ikke skal forholde sig til flere forskellige måder at sutte på end højst nødvendigt :)
Derudover så kan temperaturen af mælken naturligt også spille ind og det er vigtigt, at I tjekker temperaturen godt, før han tilbydes mælken. ...
...
Forstoppelse er et problem, og det er vigtigt, at du søger for at holde gang i hans mave. Det er ikke sikkert, at skift til den syrnede allomin alene kan gøre det. Måske har han brug for laktulose eller måske er det nødvendigt med et klysma i endtarmen, for at blive tømt ud.. Det kan du tale med jeres læge om :)
Hvor han sidder/ligger, når han får flaske, har betydning. Holder du ham i din favn? Eller ligger han ved siden af dig? Har I øjenkontakt eller forstyrrer det ham og har han i stedet brug for at sidde, så han ikke har øjenkontakt med dig? Hans spisestilling, hans flaskestilling kan have betydning for hans indtag.
Når børn i denne alder vågner med gråd, så skyldes det ofte, at de vågner direkte op fra den dybe søvn - og lige her, vil det ofte være svært for ham at finde ud af at spise. Prøv derfor at give ham lidt tid, før du tilbyder ham flasken, så han lige når at falde lidt til ro og derefter bedre kan koncentrere sig om, at det nu er spisetid. Alternativt kan du nogle gange, hvis han har sovet 4 timer og du ved, at han derfor skal have mad - tilberede flasken, så den er klar og så give ham flasken og måske netop vække ham med den, så han starter med at spise mere eller mindre i søvne og stille og roligt derved vågner op. Det er helt okay, når han ikke er ældre end han er og det kan give jer begge langt mere ro :)
Jeg ved, at du har købt min bog om "Amning & Flaske" :) I den kan du på side 227 læse om forskellige flaskeproblemer. På side 204-207 finder du forslag til flaskestillinger, som måske også kan hjælpe jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske