Svar: Forstoppelse hos baby 7.5 mdr
9. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at vores fordøjelse fungerer. Som du skriver, så påvirker forstoppelsen tydeligt jeres datters udvikling. Hvis hun har hård mave og problemer med at komme af med sin afføring, så påvirker det både hendes appetit, hendes søvn, hendes overskud til at lege, lære, udvikle sig... Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe hendes mave igang.
Det er helt okay, at jeres datter gerne vil spise selv og det skal I naturligvis udnytte, men det lyder for mig som om, at hun måske mangler lidt "smørrelse". Når hun kun spiser fast mad, så glider maden naturligt ikke igennem mave og tarm så let og grød og mos er jo ret godt til at "smøre/glide igennem"... Man kan sige, at jo fastere maden er, jo fastere vil afføringen også være...
Jeg vil anbefale dig, at du f.eks. kommer lidt smørsovs på hendes grøntager, så hun får lidt smørelse den vej igennem. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan lave forskellige grøntsagssaucer og give hende dette på hendes mad. Derudover kan du med fordel også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på hendes brød, så hun faktisk får grøntsagsmos, men dog serveret som "hapsere" :)
Når børn ikke må få hele kerner, så er det fordi de ikke kan tygge dem og de vil komme hele og ufordøjede igennem mave- og tarmsystem. Hun får derfor ingen glæde af dem. Hun må dog gerne få fiberholdigt brød, så det brød du vælger bør have et højt fiberindhold, men uden hele kerner. Når du holder brødet i hånden, skal det føles "tungt" og du kan med fordel gå efter fuldkornsmærket, når du vælger brød.
Når du giver hende ris og pasta, vil det være rigtig godt, at du varierer mellem de lyse typer og ikke kun giver fuldkornstyperne. Og medtænk også meget gerne forskellige slags sovs sammen med ris, pasta og lignende. Igen grøntsagssovs eller du kan lave sovs med lidt modermælkserstatning, når hun ikke er ældre, bør hun ikke få komælk.
Det er også vigtigt, at hun drikker nok. Hun bør tilbydes 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Derudover bør hun tilbyde vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker imellem måltiderne.
Med den alder hun har, er det vigtigt, at du tilbyder hende så varieret en kost som muligt og at maden koges eller laves i ovn. Så der er nok ikke så meget du kan ændre her.. Men generelt skal rå grøntsager og også skræl ofte undgå, når man har problemer med maven. Nogle af de forskellige råd mod forstoppelse løser sig således naturligt, fordi hun har den alder hun har, og derfor tænker jeg, at det nok er begrænset, hvor meget du kan bruge disse råd, men jeg vil lige nævne, at visse fødevarer er sværere at fordøje end andre. Det gælder f.eks. som sagt hele kerner (herunder også nødder) derudover f.eks. rosiner, majs, asparges, champignon, spinat, rå grøntsager, agurkeskræl, frugtskræl, hinderne fra f.eks. appelsin, ananas og vindruer...
Surmælksprodukter er hun også for lille til, men da hun tilbydes Syrnet Allomin, kan du med fordel købe den der hedder Syrne Allomin SensiPro. Den er tilsat mælkesyrebakterierne, Lactobacillus reuteri Protectis, som kan have en god virkning på maven. Vær opmærksom på at vandet ikke må være mere end ca. 40 °C, når du blander Allomin Syrnet SensiPro. Hvis temperaturen er højere dør mælkesyrebakterierne - din datter får således ingen effekt af dem og det er spild af penge at købe en erstatning, som indeholder mælkesyrebakterier...
Du kan også købe Semper Dråber. Det er flydende Lactobacillus Reuteri. Du kan give din datter 5 Semper Dråber en gang dagligt, så får hun mindst 100 millioner levende mælkesyrebakterier, som kan kolonisere sig i tarmen...
Svesker er, som du skriver, en god idé. Hun kan tilbydes kogte svesker, men det ville også være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at spise lidt sveskemos... du kan købe sveskemos til babyer, du kan også prøve at lave sveskemos selv, evt. blandet med æblemos eller abrikosmos..
Melon skulle også være godt. Det samme skulle kiwi...
Om avocado virker forstoppende... det må komme an på en prøve. Nogle oplever, at det kan virke forstoppende, lidt ligesom banan. Andre oplever faktisk det modsatte, at avokadomos har en god effekt på maven... Sådan er det faktisk også med banan, det er ikke alle, som oplever den stoppende virkning...:)
Med den alder hun har, må hun også gerne begynde at få lidt mere krydret mad - og forskellige krydderier kan også være med til at sætte lidt gang i maven. Du kan derfor godt forsøge med lidt mild karry, lidt tørret basilikum, tørret timian eller lignende f.eks. i en tomatsovs... lad udgangspunktet være jeres mad :)
Og så er det også vigtigt, at du hjælper hende til at være motorisk aktiv. Du fortæller, at hun ikke ret gerne triller omkring, og det vil være rigtig godt, at du derfor hjælper hende med dette dagligt. Det er også godt at cykle med hendes ben, måske kan I gå til babysvømning eller lignende, som hjælper hende med at bruge sig selv motorisk... Jo mere hun bevæger sig, jo bedre vil det være for hendes fordøjelse.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske