Svar: Mælk og mad, 7 mdr.
5. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Nanna
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Stort tillykke med at I har fået en lillesøster, skønt!
Det lyder helt rigtigt og som en god plan, at du stille og roligt trapper ud af formiddags- og eftermiddagsamning, så de 4 amninger, som jeres datter har brug fo i 7 måneders alderen kommer til at ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. På den måde bliver hendes behov for mælk stadig rigtig fint dækket og der er stadig plads til skemad i maven :) Derudover dækkes væskebehovet mere og mere af vand af kop.
Når hun bliver 8-9 måneder og far skal til at overtage barslen, så vil det være rigtig godt med 3 amninger i døgnet. Disse tre amninger kan ligge enten før middagslur, aften og sen aften eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen...
Hvis hun vil tage imod en flaske, kan det være rart for far - det vil sige, at i stedet for at amme hende før middagsluren, så kan han give hende en flaske med modermælkserstatning og derefter putte hende. Det kan hjælpe ham og dermed hende i løbet af dagen.. Og du kan så amme aften og sen aften, når du er hjemme til det :)
Hvis hun ikke vil acceptere en flaske eller du/I helst vil undgå at introducere en flaske for hende, så kan far tilbyde hende lidt mme af en kop før hun puttes til sin middagslur, så hun stadig får lidt mælk at falde i søvn på. Og så kan du amme hende aften, sen aften og tidlig morgen og på den måde stadig sikre hendes egentlige mælkebehov netop via amning.
Det er som du er inde på altid en risiko for at barnet foretrækker flasken fremfor brystet, fordi det kan være betydeligt lettere at drikke af en flaske, end af et bryst. Derfor kan jeg ikke garantere dig, at hun ikke vil foretrække flasken, hvis I introducerer den. Men, det er dog også sådan, at sandsynligheden for at hun foretrækker flasken bliver mindre jo ældre hun er. Faktisk kan det nogle gange være svært at få hende til at acceptere flasken, hvis hun bliver for gammel, fordi jo ældre hun er, jo mere bevidst er hun også og så vil hun ofte foretrække den ægte vare, altså brystet...
Om du/far vil forsøge med en flaske midt på dagen afhænger således lidt af, hvad I tænker vil fungere bedst - også i forhold til hvorvidt du gerne vil amme tre gange f.eks. kl 20, 23 og 06, når du begynder arbejde og jo også har brug for at sove.. Hvis amningen om natten er uden problemer nu, at du bare tager hende over til dig, ammer og I begge sover videre, så er det jo super fint og du kan roligt fortsætte. Men hvis amningen om natten kræver, at du vågner helt op, skal op at sidde og får din søvn afbrudt en del, så var en flaske måske godt givet ud...
Jeres beslutning må også afhænge lidt af, hvorvidt I forældre har brug for, at hun skal passes om aftenen, før hun er 1 år. Hvis andre skal kunne passe hende, så vil det være rigtig godt, hvis de kan putte hende med en flaske - men som sagt - der er aldrig nogen garantier, og det kan sagtens være, at hun vil afvise flasken og foretrække brystet, også med den alder hun har nu :) Og som du nævner - I har tidligere prøvet med flaske uden held, så selvom I beslutter, at I vil forsøge med den, så er det ikke sikkert, at hun vil have den... Så måske skal I også bare prøve og hvis hun ikke acceptere den, så betyder det amning, når mor er hjemme og lidt mme af kop, når far tager over :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske