Svar: Rytme til 7 mdr. baby
2. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er kun fint, at du spørger - det er jo hele idéen med en brevkasse :)
Det er over alt forventning, at lillesøster kan sove 12 timer om natten, kun afbrudt af en flaske mælk ud på morgenstunden.. det ville mange misunde jer :) Og det er derfor også begrænset, hvor meget du kan forvente, at hun så vil sove i løbet af dagen. Med så lang en nattesøvn, så lyder det rigtig fint og forventeligt med 2 x 1.5 time og nogle gange blot en 40 minutters formiddagslur...
Hvis hun trives med planen som den er nu, så skal du ikke lave noget om. Det er dog sådan, at når hun skal indtage sit behov for både mad og mælk inden for døgnets resterende 12 timer, så kan det nogle gange godt blive lidt presset... Derfor kan du godt overveje, om du (eller far) vil forsøge at give hende en flaske sen aften, før du selv går i seng. Du behøver ikke vække hende, blot prøve at give hende flasken, når klokken måske er 23.30, for på den måde at få fyldt lidt ekstra mælk/væske i hende på ydertidspunkterne, og så fjerne flasken om formiddagen og her give plads til et mellemmåltid.
Det kan også godt være, at hendes appetit til frokost ville være større, hvis hun ikke fik flaske før formiddagslur. Jeg anbefaler normalt, at de fire flasker i 7 måneders alderen ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres mælkebehovet, samtidig med at der også sikres plads i maven til rigtig mad...
MEN, hvis hun ikke kan spise i søvne, og I ikke ønsker at ændre på den lange søvn om natten, fordi det fungerer godt for alle, så er det naturligvis rigtig fint, at du bibeholder flaske om formiddagen, før hendes formiddagslur.
Du må dog gerne give hende lidt frugtmos og frisk frugt i hånden sammen med morgengrøden, så hun stadig får lidt frugt, og så mellemmåltidet og morgenmåltidet på den måde slås sammen til et måltid. Og stille og roligt kan du så også skrue lidt ned for mængden af mme før formiddagsluren - og når hun bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt at lade denne flaske trappe helt ud :)
Med hensyn til hendes rytme - at hun sover fra 20 til 08 i stedet for 19-07... hun er så lille, at det er svært at gøre så meget ved dette.. Når det er sagt, så kan du dog godt overveje, om du på sigt vil vække hende om morgenen, for på den måde at få rykket hendes rytme frem - når hun starter dagen tidligere, vil hun ofte også sove sine lure tidligere. Men så længe hun ikke er ældre, så er det også godt, at hun får lov til at vågne af sig selv - og især, da du i forvejen synes, at hun er svær at stille tilpas i løbet af dagen, og I også skal igang med svømmehalsbesøg, gå til sansemotorik osv.
Som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men man kan godt forsvare at vække hende om morgenen, når hun har sovet så god og lang en nattesøvn :) Det må her også tages i betragtning, at hun skal starte vuggestue om en måned, og måske derfor er nødt til at blive afleveret samtidig med storesøster om morgenen - og derfor gerne må hjælpes ind i en lidt tidligere rytme....
Du skal altså prøve at vurdere, hvad der fungerer bedst for jeres lille datter, men også for jer andre tre - og hvad du regner med er planen fremover. Det er kun jer, der kan mærke efter, hvad der fungerer bedst, og hvad I accepterer - på den ene side skriver du, at det er dejligt for jer med sammenhængende nattesøvn, da det betyder utrolig meget for jer. På den anden side frustrerer det dig, at hun så sover så kortvarigt om dagen. Ligesom det frustrerer dig, at hun mangler appetit om dagen... Så hvad er vigtigst, hvad fungerer bedst? Nu og om en måned? Hvis det kunne hjælpe på hendes appetit, at hun ikke fik flaske før formiddagsluren, men sen aften - ville du så prioritere dette og fravælge sammenhængende nattesøvn? Vil du vække hende om morgenen i håb om at få flyttet hendes rytme, men måske med risiko for at hun bliver mere træt, ked af det og svær at stille tilpas? Der er altid en masse "uvisse". I ved, hvad I har, men ikke hvad der sker, hvis I ændrer noget... Så I er også nødt til at mærke efter... Hvad du vælger at gøre, og hvordan I gør tingene afhænger helt af, hvad der får jeres hverdag til at fungere bedst...
Jeg håber, at du kan bruge disse overvejelser lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske