Brev:
Skemad, søvn og døgnrytme - 4 måneder
9. december 2016
Alder:
4 mdr.
Skemad, søvn og døgnrytme - 4 måneder
Kære Helen
Så er vi stødt på udfordringer igen :-)
Vi er så småt begyndt med skemad, både da det virker som om, at Arthur er klar og fordi han er begyndt, at vågne en del om natten... og starter dagen ved 430/5-tiden.
Men en ting ad gangen:
1. Skemad
For 4 dage siden gik vi i gang med den første skemad. Han er nu over 4 måneder og hver gang jeg giver ham D-dråber på ske eller tilbyder ham vand, lapper han det i sig, mens han holder om min hånd med begge hænder, for at være sikker på at jeg ikke fjerner skeen igen :-)
Den dag vi startede med skemaden fik han 1/4 dl majsgrød og det gik over al forventning. Han fangede hurtigt teknikken med både ske og koppen.
De første to dage fik han således ca 1/4 dl majsgrød + vand x 1 dagligt.
Allerede på 3. dagen øgede jeg til både grød (formiddag) og grøntsagsmos (søde kartofler, gulerødder og broccoli+olivenolie) om aftenen. Her var mængderne mellem 1/4 dl og 1/2 dl. pr. gang.
I dag, på 4. dagen, har han igen fået grød til morgenmad (ca samme mængde som tidligere) og grøntsagsmos til aften. Sidstnævnte fik han næsten 1 dl af.
Efter alle måltider er han blevet ammet og typisk fra begge bryster, hvilket er atypisk for hans måltider, da han stort set, siden han var spæd, kun får fra 1 bryst pr. måltid.
Umiddelbart virker han som om han er meget klar på rigtig mad. Han lapper det i sig, siger veltilfredse lyde, når han spiser og brokkelyde, hvis jeg er for langsom med skeen.
Men så kommer spørgsmålene jo ;-)
Går vi for hurtigt frem?
Får han for meget ad gangen?
Bør han tilbydes mere ad gangen? (for det er ikke ham, der sætter en stopper for mængden.)
Burde vi alligevel vente halvanden måned mere til han bliver 6 måneder?
Kan jeg allerede øge måltiderne til 3 hovedmåltider med efterfølgende amning og amning som mellemmåltider? Eller vil det medføre at amningen nedsættes markant, for det er jeg heller ikke klar til. Jeg vil gerne amme delvist frem til ca 12 måneder.
Og hvordan med afføring, når han får skemad? Lige p.t. går der ca 1 uge mellem afføringerne.
Bonusinfo: Ved sidste måling ved 3 måneder, var han 68 cm lang og vejede 7,8 kg, så han er også en stor dreng med gode elastikker overalt på kroppen.
2. Søvn og døgnrytme
Arthur har stort set haft en rytme med at blive puttet til natten ca kl. 18, lige siden han var helt spæd. Hvis jeg har forsøgt at give ham en sen eftermiddagslur/aftenlur, har det bare udløst gråd og brok, ingen søvn, så der er ingen tvivl om, at han er træt og klar til natten ca kl. 18. Men her i denne uges tid har hans rytme set sådan ud:
Får mos, vand og ammes ca kl. 1730
Puttes til natten, ca kl18 - falder hurtigt i søvn og oftest uden brok.
Sover til ca kl. 22/23, hvor han får et drømmemåltid. Sover videre.
Vågner igen ca kl 1. Ammes og sover videre.
Vågner igen ca kl. 2 eller 3. Ammes og sover videre
Ca. kl. 430/5. Vågner, snakker højlydt og kan ikke sove videre efter amning
Mor forsøger at være meget kedelig, lyset er slukket mv., men han kan ikke sove videre.
ca 530/6 Vi ender med at stå op, da endnu en amning ikke medfører søvn.
ca. 630. Får grød og vand. Ammes bagefter.
ca. 730. Sover første lur på max 45 min i lift indendørs.
ca 830. Ammes igen
ca 10 ammes og puttes til 2. lur, i barnevognen udendørs. Sover ca 1,5 timer
ca. 1130 ammes, mos + ammes igen
ca. 1230 puttes til 3. lur, der typisk varer max 1,5 time. Igen udendørs i barnevognen.
ca 1430 ammes
ca 15 forsøges puttet til 4. lur, også i barnevogn, der max varer 30 min, såfremt han overhovedet falder i søvn. Denne lur tilbydes kun hvis han er stået tidligt op fra middagsluren.
Ammes efter behov resten af eftermiddagen, der er præget af ulvetime fra ca kl. 16 og frem til putning.
Hvordan kan vi 'trække' ham ind i en lidt bedre rytme? Han er, som sagt, svær at trække i sidste ende, hvor han skal puttes til natten. Vi har formået at trække ham ca en time de seneste dage inden han puttes til natten, men så har han også været helt færdig og tæt på overtræt.... og det har ikke haft indvirkning på hverken de natlige opvågninger/måltider, ej heller på den tidlige morgenvækning.
What to do?
Vi ser frem til dine input
Mange hilsner
den trætte mor :-)