Svar: Opstart af mad
9. december 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev og fine spørgsmål - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...
For det første er det rigtig godt, at du nu er startet op med skemad. Når du starter omkring 6 måneders alderen, vil overgangsperioden naturligt være kortere, end hvis du starter op allerede ved 4 måneders alderen - og derfor kan du nu gå lidt hurtigere frem. Det betyder, at du kan prøve at variere lidt mere mellem de forskellige grødtyper og forskellige slags grøntsagsmos, ligesom jeg vil anbefale dig, at du forsøger at give ham skemad to gange dagligt - frokost og aften.
Når du giver ham skemad, så vil jeg anbefale dig, at du sætter ham i den høje stol, og så skal du sætte dig foran ham. Det er vigtigt, at han kan spejle sig i dig og i din mimik. Sæt dig foran ham med en skål med grød eller mos i hånden og sig så f.eks. "mmm mam mam mam", når du siger dette, så åbner du naturligt munden, og han kan spejle sig i det. Ind med skeen, mam mam, ny skefuld, mam mam, ny skefuld. Hjælp ham med at holde fokus, og når han så en gang imellem mister fokus, så giver du ham lidt at drikke og fanger så hans kontakt igen "hej skat, er du klar, mam mam mam"...
Giv ham også meget gerne ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde eller lignende, som han selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt osv. Det styrker ham mundmotorisk og forbereder ham også på, at det er spisetid. Så han kan evt. sidde og sutte på lidt, smage, slikke og fornemme og så følger du efter med lidt på en ske.
Det behøver ikke være store portion lige nu. Smagsprøver til ½ dl. grød eller mos er rigtig fint - og jeg vil foreslå dig, at du giver ham grød til frokost og mos til aften. Tag gerne udgangspunkt i de grøntsager, som I andre spiser om aftenen... Og når det så fungerer og han kan spise f.eks. ½-¾ dl. grød eller mos to gange dagligt, så begynder du at introducere lidt grød om morgenen og når det fungerer - gerne i løbet af de næste 2-3 uger, så begynder du med lidt frugtmos og vand af kop som mellemmåltider. Han skal således have mange små måltider hele dagen igennem. Han skal have vand af kop til alle måltider og han skal ammes før han puttes til sine lure.
Hvad har du/I tænkt i forhold til amning og flaske? Jeg spørger, fordi du fortæller, at du skal begynde at studere i januar og at far her skal overtage barslen. Det vil sige, når jeres dreng er 6.5 måned gammel. Og du fortæller, at du ammer fuldt...
Med den alder jeres dreng har, så synes jeg faktisk, at det vil være rart for jer alle, hvis han kunne lære at tage imod en flaske. Det kan være rigtig svært med den alder han har, for han kan godt være så bevidst om brystet, at han naturligt nu vil foretrække den ægte vare. Men det bliver naturligt rigtig svært for far at passe ham i løbet af dagen, hvis han ikke kan give ham flaske før han skal sove - og det bliver rigtig svært for dig at passe dine studier, hvis du skal være afhængig af at amme i løbet af dagen eller sikre ham mælk nok når du er hjemme - din nattesøvn vil naturligt blive meget afbrudt, hvis han er nødt til at søge brystet hele natten, for at få sit behov for mælk/væske tilstrækkeligt dækket.
Der er naturligvis altid en risiko for at barnet foretrækker flasken og afviser brystet og at amningen går i stykker, når man begynder at introducere en flaske - og derfor spørger jeg også, hvad du/I har tænkt i den forbindelse... For hvis far skal overtage barslen, når jeres dreng er 6.5 måned, så vil jeg umiddelbart anbefale, at I begynder at arbejder fast på flaske nu, så far har en mulighed for netop at passe jeres dreng og undgå for meget gråd i hverdagen... Og jeg tænker et eller andet sted at fars mulighed for at passe jeres dreng må prioriteres i forhold til hvor lang tid du så ender med at amme... men det er naturligvis ikke sikkert, at I er enige...
Flaske kan lige nu introduceres en gang dagligt - f.eks før middagsluren eller sen aften før midnat.. for at vænne jeres dreng til at han fint kan drikke af flasken. Han kan tilbydes modermælkserstatning eller tilskudsblanding i flasken, så du ikke skal igang med udmalkning, når du også skal studere og prioritere din tid... Modermælkserstatning kan også sikre jeres dreng lidt ekstra jern og kan derfor også fint bruges i grød og mos. Det er super, at du har malket ud her i starten. Det giver en blidere overgang for jeres drengs mave, men det vil være helt okay, hvis du går over til at bruge erstatning eller tilskudsblanding (type 1 eller type 2).. hverdagen skal fungere for jer alle tre :)
Prøv med noget andet en majsgrød - prøv hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Kom gerne lidt frugtmos eller bærmos på som topping og giv vand til...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie - rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske