Svar: Dagsplan ift. mad og søvn - 7 mdr.
8. december 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og beklager svartiden i øjeblikket :)
Det lyder som om, at jeres dreng lige nu har en tidlig søvnfase. Det betyder, at han starter dagen tidligt og som følge deraf, så sover han også sine lure tidligt hele dagen igennem - og det betyder, at han stadig har brug for 3 lure dagligt. Det er helt okay, og det skal han naturligvis have lov til.
Han er for lille til, at du kan begynde at ændre voldsomt ved hans rytme, og du vil risikere, at du sætter en masse i værk og forsøger at kæmpe noget igennem, som efter få uger ændrer sig tilbage igen... Samtidig skal han starte i vuggestue og det vil i sig selv også ændre på hans søvn og rytme. Det er forskelligt hvordan børn reagerer - nogle børn bliver ekstra trætte og vil have behov for at sove noget mere - og her er det så rigtig godt, at han netop får en 3. lur.. Andre børn får svært ved at sove, har sværere ved at falde i søvn eller sover kortere lure - og igen vil det være rigtig godt med den 3. lur.. så den rytme, som han har lige nu, skal du lade ham have - og så må du se, hvordan det fungerer, når han har vænnet sig til institutionslivet.
Det skulle meget gerne være sådan, at hans vuggestue kan tage individuelt hensyn til ham og putte ham, når han viser behov for det - og måske vil det være sådan, at han helt af sig selv begynder at kunne puttes lidt senere, end han plejer, netop fordi der vil ske så meget mere omkring ham... så gradvist vil hans morgenlur måske blive til en formiddagslur, så han i stedet for at sove allerede kl 08, først sover klokken 09.. og på den måde vil hans rytme naturligt ændre sig. Men du kan ikke gøre det nu - du er nødt til at se, hvordan han selv ændrer rytme i takt med at han starter i vuggestue og vænner sig til dagligdagen der...
Det du kan gør nu er dog at arbejde på, at han stille og roligt lærer at sove, uden at han behøver brystet hver gang. I 7 måneders alderen vil de ofte være passende med 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen, vil det ofte være passende med 3 amninger. Nu, vil det f.eks. være rigtig fint, at han tilbydes mælk tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes formiddag, eftermiddag og om natten. Og når han bliver 8-9 måneder, vil det være rigtig fint, hvis han tilbydes mælk før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at efter amningen midnat, så sover han til næste morgen uden mælk og dagen starter så med grød...
Jeg ved, at I tidligere har forsøgt med en flaske, uden større held.. det kan stadig være en idé at forsøge. Da han skal starte i vuggestue nu, vil det være en hjælp for både ham, jer og personalet der, hvis han kan få en flaske før middagslur... Hvis han ikke vil dette, så kan han få lidt mme af en kop og så må du amme ham det ekstra derhjemme. Det kan derfor så være nødvendigt, at du tilbyder ham brystet om eftermiddagen - det kan også være en rar måde for jer at mødes på, når I har været adskilt, ligesom du kan bibeholde amningen tidlig morgen...
Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 7-8 måneder, der skal i vuggestue, kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Suppleres med frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Afleveres i vuggestue
Leger, hygger med de andre børn. Tilbydes vand af kop og puttes så til første lur, når han viser sig parat :)
Formiddag 9.30: Mellemmåltid som nu. f.eks. lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske eller mme af kop og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 14-14.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Hentes og kommer hjem... Har en overgang måske brug for brystet, når I mødes. Det kan være en dejlig måde at komme hjem på :) Men ellers gives han et lille mellemmåltid eftermiddag og mælken om eftermiddagen springes over...
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Sen eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde og gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - mere og mere jeres mad, og mad med mere og mere bid og smag. Der skal stadig være moset mad og også gerne mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster - eller tilbydes evt. en flaske her, i håb om at den kan mætte ham lidt ekstra til natten... og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig :)
Det er vigtigt, at du nu forsøger at lære ham at sove uden, at han får brystet hver gang og de gange, hvor han tilbydes brystet, er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Når han skal lære at sove uden brystet om morgenen/formiddagen, så vil det være rigtig godt, at du f.eks. tilbyder ham lidt vand og du må også meget gerne trille ham en tur, for på den måde at lulle ham i søvn og vænne ham til, at brystet ikke behøver være der.
Det er vigtigt, at du sikrer ham mæthed nok hele dagen igennem og holder igen med brystet om natten - der er naturligt en sammenhæng mellem din drengs indtag af rigtig mad om dagen og hans søgning af brystet om natten - og modsat - og det er en rigtig svær cirkel at få brudt, for han er nødt til at spise mindre om natten, for at få appetit til mere mad om dagen, og han er nødt til at spise mere om dagen, for ikke at søge brystet hele natten...
Nogle forældre har glæde af at tremmesengen kobles til forældresengen. Fjerne den ene side af tremmesengen og sætte hans seng sammen med din - naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan du lægge en hånd over på ham, lade ham mærke, at du er der, han kan også kravle ind og putte sig til dig - men brystet styrer du. Det vil være rigtig godt, hvis du kan sove i en t-shirt eller lignende, hvor han ikke selv kan tage brystet, når han føler behov for det. Han skal ikke ligge og være ked af det, men han skal stille og roligt lære at mor og bryst er to forskellige ting. At han ikke tilbydes brystet hele natten, betyder ikke, at du ikke stadig er der for ham :)
Når du ammer ham om aftenen, så skal du prøve at putte ham i seng, lige før han sover helt. Han skal sove næsten, kæmpe med at holde øjnene åbne, men stadig være vågen nok til at registrere, at du lægger ham i hans seng. Det er vigtigt, at han lige når at registrere, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Du kan også vælge at lægge dig og amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der, men det er vigtigt, at du når dertil, hvor du ammer ham, og han så slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover - så han falder i søvn, uden at have brystet i munden, men naturligvis stadig føler sig tryg. Og herefter kan du så godt prøve at flytte ham over i hans egen seng, hvor han så kan sove videre - det kan være godt, at han ikke ligger tæt op af dig om natten, fordi han naturligt så vil kunne dufte din mælk og naturligt derfor så vil søge brystet mere...
Når han vågner og søger brystet om natten, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Han skal vænnes til ikke at behøve mælk i maven om natten. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet, og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og komme videre i søvnen.
Du skal forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det betyder, at du f.eks. ikke skal begynde at tage ham op og gå rundt med ham, vugge ham i dine arme osv. Prøv så vidt muligt at få ham videre i søvnen enten i hans egen seng eller i din seng og hold fast i at det er sovetid og ikke tid til at stå op :)
Du skal heller ikke begynde at give flaske om natten - det er ikke fordi han skal til at have mere mælk - det er meningen at han skal vænnes til at kunne undvære mælken om natten. Men nogle gange kan modermælkserstatning mætte lidt mere, og da jeg har på fornemmelsen, at du egentlig gerne vil give lidt flaske, så kan det være et forsøg værd sen aften - måske vil han acceptere flasken der, fordi han er halvt sovende.. og samtidig får du så den sidegevinst, at det måske mætter lidt ekstra, så han sover et lidt længere søvnstræk, før han søger dig igen...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :) Også start i vuggestue... måske vil du have glæde af at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler netop om at sikre børn en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave - det er en helt ny verden både for jer og for ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske