Svar: Ang. vægt og mad - baby på 7 mdr.
8. december 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til - og jeg beklager den lange svartid i øjeblikket :)
Det lyder rigtig fint, at du har drøftet din drengs vægt med lægen, og at lægen vil lave en vægtkontrol ved 8 måneders alderen. Det er fint, at der på den måde bliver holdt lidt øje med ham :) Men jeg tænker umiddelbart, at du må forsøge at finde roen i at han trives rigtig godt - ja, han er en fysisk stor dreng, men det lyder ikke som at han overspiser - og slet ikke i forhold til indtag af modermælkserstatning. Det er ikke meget, at tilbyde ham 2 flasker a 180 ml, jeg vil umiddelbart foreslå, at du øger ham til 3 flasker, når han ikke er ældre... og måske så giver ham en lille smule mindre mængder skemad, men lidt flere måltider i løbet af dagen...
Hvordan er han til at tygge? Giver du ham mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, sutte og gnaske sig igennem? Det vil være rigtig godt, både fordi det styrker ham mundmotorisk, men også er med til at forlænge spisetiden, hvilket er med til at gøre ham mere mæt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød og frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop
Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, ristede rugbrødsbjælker eller lignende, vand af kop - og måske små bitte bidder af en blød bolle med lidt smør...
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller færdiglavet. Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres gerne med kogte blomkål- eller broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Mad med mere og mere bid og mere smag. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20...
Som du kan se, så foreslår jeg flere små måltider hele dagen igennem, mad i hånden til alle måltider og derudover tre flasker i døgnet. Jeg synes ikke, at han bør få mindre end 500 ml erstatning i døgnet, med den alder han har... Derudover så skal han have masser af vand i løbet af dagen, så hans væskebehov bliver tilstrækkeligt dækket derigennem. Da han er en fysisk stor dreng, er hans væskebehov naturligt stort, så det er vigtigt, at du giver ham vand nok :)
Du har helt ret i, at han ikke skal sultes - hans behov for mad og væske skal naturligvis stilles - og måske ville det være rigtig godt, hvis du via egen læge kunne blive henvist til en diætist, som kan hjælpe dig med at sammensætte en dagsplan, der sikrer jeres dreng de næringstoffer, som han naturligt har behov for i kraft af sin alder, men som samtidig også sikrer, at han ikke få mere, end han har behov for, så der stadig er kontrol med hans vægt.. når det er sagt, så lyder det dog som om, at du giver ham en lille mængde og som sagt lyder det ikke som om, at han på nogen måde overspiser, tværtimod...
Når børn får fuld flaske, så skal man altid sikre sig, at barnet ikke overspiser. Altså enten drikker for store mængder i hver flaske eller drikker for mange flasker i døgnet. Det er let at drikke af en flaske, og derfor får barnet ofte lidt mere mælk, end det måske har behov for. Men det er ikke tilfældet hos jer, da du kun giver 2 flasker i døgnet og mængden ikke er på mere end 180 ml... De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker, i 8-9 måneders alderen 3 flasker og først i 10-12 måneders alderen kan de nøjes med 2 flasker...
Det er tænkeligt, at tiden arbejder for jer. Mange børn tager rigtig meget på i starten, men når de så bliver 8-9 måneder gamle, begynder at bruge sig selv mere motorisk, kryber omkring, kravler rundt, begynder at rejse sig ved tingene, så bruger de mere energi og vægten stagnerer så ofte. I denne alder begynder de ofte også at spise selv, hvilket kræver stor koncentration og de begynder derfor ofte at indtage lidt mindre mængder mad - sammenlignet med når de mades... Det vil naturligt også spille ind på vægten. Det er derfor ikke unormalt, hvis et barn vejer 10 kg ved 5 måneders alderen, ender med at veje 12 kg ved 12 måneders alderen...
Med hensyn til folks kommentarer om, at han er en fysisk stor dreng, så må du svare "Ja, er han ikke dejlig!" - for det er han med garanti og ingen vil sige dig imod :) Hvis de gør det, så skal du ikke have noget med dem at gøre :) Du kan også altid bruge sundhedsplejersken eller lægen og sige "lægen følger ham, og siger han er fin" eller "sundhedsplejersken siger, at han er ligesom han skal være" :)
Og så skal du også huske på, at det at kommentere på hans vægt, er ofte ikke negativt ment. Når folk kommenterer på "tykke babyer", så er det fordi babyer til en vis grad skal være tykke. At en baby er "godt i stand" er normalt. Folk kan derfor godt kommentere på det i en god mening - og det skal ikke nødvendigvis opfattes, som hvis man kommenterer på større børn eller voksnes vægt... Så hold fast i, at du har en rigtig dejlig dreng, der lyder til at trives rigtig godt og som også lyder til at udvikle sig i rigtig god retning både motorisk og verbalt :)
Stort knus med på vejen og fortsat held og lykke :) Jeg glæder mig til at følge jeres familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske