Brev:
Ang. vægt og mad - baby på 7 mdr.
8. december 2016
Alder:
7 mdr.
Ang. vægt og mad - baby på 7 mdr.
Hej Helen.
Jeg fødte i maj i år en dejlig dreng, Arthur, han er generelt glad og trives helt fint.
Arthur er flaskebarn, da amningen aldrig kom til at fungere - han har derfor fået flaske siden 2 leveuge. Han er født 40+5.
Arthur har absolut ingen stopknap når det kommer til mad og det har han aldrig haft, det er derfor møg svært at styre, hvor meget mad han skal have..
Han var 55cm og vejede 4 kg. da han blev født - nu bliver han 7 mdr. d. 14/12 og han er 80cm og vil skyde på at han vejer omkring de 11,5-12kg. Han vejede 10,88kg. ved 5,5 måned.
Rent grovmotorisk har han været lidt langsom - formentlig fordi han er så stor, men han sidder selv nu og vender begge veje rundt. Til gengæld er han enormt god finmotorisk og har mestreret pincetgreb siden har var 5 måneder - derudover er han meget opmærksom og har virkelig mange vokaler og konsonanter efterhånden.
Men jeg kæmper virkelig med det mad.. Han bliver ved med at tage på og jeg forstår det simpelthen ikke!
Han får 5 måltider i døgnet - 2 flaske og 3 grød/mos måltider. Han spiser ikke om natten mere - han får aftensmad mellem 18-19(vores mad til smagsprøver og grød eller mos) og så får han først næste måltid omkring kl. 6 næste morgen, som er flaske..
Flaskemåltiderne består af 180ml. mælk og han tømmer altid flasken, og det er jo ikke rigtig nok mælk han får i døgnet, men der går ofte mellem 4-5 timer mellem han er sulten og dvs. at jeg skal presse endnu et mælkemåltid ind på et tidspunkt i løbet af dagen, hvor han faktisk ikke er sulten(han spiser det heller end gerne, det er slet ikke det), men han vejer lidt rigeligt i forvejen, så jeg vil jo helst ikke proppe ham med endnu mere mad, når han ikke har behovet.. Grødmåltiderne er der som regel 2 af - der får han tilbudt 2dl, som ikke altid bliver spist, så mister han interessen(det tolker jeg som om at han er mæt). Han får vand til alle grød/mos måltider.
Min egen SP siger at han jo hele tiden bare har været en ædedolk og at jeg klarer det helt fint, men jeg bekymrer mig hele tiden om det fordi jeg ikke forstår at han kan blive ved med at tage sådan på, når han kun får 5 måltider om dagen.. Derudover har lægen indkaldt til ekstra vægtkontrol v. 8 mdr, fordi hans vægt stiger så hurtigt. Derudover bliver jeg bliver ked af det når vi er nogen steder, fordi alle hele tiden skal kommentere på hans vægt og jeg gør virkelig, hvad jeg kan for at styre ham, men jeg kan jo heller ikke sulte drengen.. :(
Håber du kan vejlede mig lidt?
Mange julehilsner
Rikke