Svar: Lidt af hvert - mad, mængder, væske, flaske og søvn
4. december 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din weekend hilsen - tak, jeg har haft en dejlig weekend og nyder, at det nu er juletid, så der blev gjort lidt julegaveindkøb :)
Jeg svarer på dine spørgsmål, i den rækkefølge de stilles,- så:
Ad 1) Når din datter vrider sig, så kan det blot være en kropslig reaktion på at få andet end mælk. Det er meget anderledes at spise af en ske, konsistensen, temperaturen, fornemmelsen for maden er noget helt nyt, så nogle gange vil hun vride sig, have svært ved at sidde stille osv. blot fordi oplevelsen er ny for hende og hun skal vænne sig til det.
Det kan også være en måde, hvorpå hun siger fra. At hun ikke har lyst til mere mad og derfor begynder at sidde uroligt - ligesom hun hen af vejen vil begynde at dreje hovedet, skubbe skeen eller din hånd væk osv. hvis hun ikke har lyst til mere mad...
Du skal naturligvis også sikre dig, at hun ikke vrider sig fordi det er for varmt eller for koldt, eller smager for surt eller lignende.. :)
Og så kan det også være en forvirring omkring, hvad der skal ske - når hun sidder hos dig, skal hun så spise, lege, hoppe rundt, putte sig, ammes eller... Det kan godt være lidt forvirrende for hende og dermed gøre hende lidt kropslig urolig. Og måske forklaringen på, at det fungerer bedre, når hun sidder i den høje stol. Så længe hun ikke er ældre, så er det dog rigtig fint, at hun fortsat sidder hos dig - og når far er hjemme, kan hun evt. også sidde hos dig imens han giver hende mad... Og hen af vejen bliver hun naturligt stærk nok til at sidde i den høje stol. De fleste børn kan sidde i høj stol imens de får skemad, når de er omkring 6 måneder gamle, så tiden arbejder også for jer :)
Ad 2) Der er stor forskel på, hvor meget børn spiser, nogle børn spiser ½ dl. andre børn spiser 2 dl. uden problemer... Det lyder umiddelbart rigtig fint med ¾ dl. i forhold til hendes alder. Kan hun spise 1 dl må hun naturligvis også gerne det. Det vigtigste er, at der stadig er plads til mælk i maven. Hun bør ikke spise så store mængder skemad, at det fjerner lysten til mælk, så hendes væskebehov ikke dækkes tilstrækkeligt om dagen. Mælk skal stadig være hendes hovedindtag, så hvis hun spiser så meget, at hun ikke drikker nok, så vil hun begynde at søge brystet ekstra om natten og det vil være et skridt i den forkerte retning med den alder hun har lige nu :)
Når hun bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt at øge antallet af måltider, så hun der begynder at få morgengrød og også meget gerne tilbydes mellemmåltider formiddag og eftermiddag f.eks. i form af lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, som hun selv kan sidde og sutte på :)
Ad 3) Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet får - og derfor må du stole på din fornemmelse. Det er helt naturligt, at du ikke får brystspændinger nu, som du gjorde i starten. Men du skal stadig have en fornemmelse af, at du har mælk og din datter skal virke interesseret i brystet - ligesom du skal kunne høre, at hun synker hos dig. Hun skal også tisse godt - have gode tissebleer og hun skal vokse, tage på og virke til at trives :)
Når hun tilbydes skemad, vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende vand. Det kan være af et lille snapseglas, der passer i størrelsen til hendes mund. Du kan også prøve med en gammeldags tudkop (ikke drypfri model), hvor vandet løber let ud, når blot du tilter koppen lidt... øvelse gør mester :)
Ad 4) Hvis du ved, at du ikke ønsker at amme hende fuldt til hun er 12 måneder gammel, men gerne vil at far kan give flaske, eller I allerede nu planlægger, at far skal holde noget barsel eller lignende, hvor jeres datter skal kunne tage imod en flaske - så er det en god idé at arbejde på det fast. Hun har en alder nu, hvor det kun bliver sværere at vænne hende til det. Jo mere bryst hun får og jo længere tid, jo mere vil hun naturligt søge den ægte vare, og jo sværere bliver det at introducere en flaske... Hvis I vil arbejde på at lære hende at tage imod en flaske, så kunne I evt. forsøge sen aften - her kan hun måske mere eller mindre i søvne acceptere den og det kan også mætte lidt ekstra, så hun måske sover et lidt længere søvnstræk...
Men, hvis det betyder meget for dig at kunne amme hende så længe som muligt, så vil der altid være en risiko ved at tilbyde hende flaske. Jo lettere det er at spise af flasken, og jo mere flaske hun får, jo større sandsynlighed er der for, at hun foretrækker flasken og at amningen derfor stopper. Modsat kan man dog også sige, at hvis det kun er en flaske en gang imellem, så vil amningen ofte godt kunne fortsætte, fordi den er så veletableret som den er...
Så.. der er altså ikke noget i vejen for, at du/I forsøger med flaske, hvis du tænker, at det vil være praktisk for jer i hverdagen og give dig mere frihed og far mulighed for at komme mere på banen - både når I skal rejse, skal i tivoli eller lave andre ting. Og hvis I vælger at gå igang med flasken, så kan I sagtens forsøge med Calma flasken :) Accepterer hun den, er det super. Hvis hun ikke vil acceptere den, så kan det være nødvendigt at forsøge med en anden type.. Måske en flaskesut, der minder om hendes narresut, så det er noget hun kender og er tryg ved ...
Ad 5) At hun vågner flere gange om natten, kan skyldes flere ting. Det kan være behov for mere mælk/væske i løbet af dagen. Det kan være behov for at sætte din mælkeproduktion op. Det kan også være vane... eller det kan skyldes alder, udvikling, behov for stillingsskift, behov for at være dig nær, mærke dig... Der er mange forklaringer.
De fleste børn begynder at sove igennem i 6 måneder alderen - og at sove igennem betyder i denne alder, at barnet kan sove 5-6 timer uden mælk. Det vil sige, at hun f.eks. vil kunne blive ammet eller få en flaske kl 23.30 og derefter sove uden mælk til klokken er 05 tidlig morgen. Hun vil måske have brug for en beroligende hånd i løbet af natten, men mælk kan hun klare sig uden...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske