Svar: Må man give vælling?
15. november 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring vælling :)
Hvis man giver vælling, så anbefales det først fra 6 måneders alderen. Det hører til det man kalder "tilskudsblanding", hvilket betyder, at det kan have et højt indhold af især protein og visse mineraler. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet, at der ikke er grund til at anbefale vælling frem for modermælkserstatning, da børn ikke har behov for det ekstra indhold af næringstoffer.
Fra 4 måneders alderen kan man godt begynde med lidt skemad, og en tynd grød kan i princippet virke som en vælling. Undersøgelser viser dog, at jo mere vælling børn har fået, jo større risiko kan der være for overvægt, og derfor anbefales grød også fremfor vælling. Den store forskel består nok i mængden - det er jo betydeligt lettere at tømme en flaske med vælling og dermed få en ret stor mængde, sammenlignet med den mængde, som barnet ville få, hvis det spiste grød af en ske. Igen er det så ofte med til at gøre, at barnet måske netop mættes lidt ekstra, når det tilbydes en flaske vælling - nogen vil så påstå, at en flaske almindelig modermælkserstatning kan mætte lige så godt. Generelt virker modermælkserstatning ofte lidt mere mættende en modermælk. Man har tidligere kunne købe en særligt mættende modermælkserstatning, men det kan man desværre ikke mere. Jeg vil dog anbefale dig, at du prøver med en modermælkserstatning i stedet, simpelthen fordi jeres dreng ikke er ældre end han er. Og hvis det viser sig, at han stadig virker sulten, så er det måske tiden til at begynde med en lille smule grød...
Du kan købe vælling, som blot skal blandes op med vand (ligesom modermælkserstatning) og vælling man køber i supermarkedet er ofte lavet på majsmel (og ikke majsstivelse), da indholdet af vitaminer og mineraler er lavere i majsmel.. Og dertil kommer, at rismel eller risgrød i for store mængder ikke er så godt.
Ris og risprodukter indeholder arsen, som kan virke kræftfremkaldende. Børn må godt få ris, som del af en varieret kost, men netop variation er vigtigt - børn bør således ikke få risgrød (eller f.eks. risvælling dagligt) og f.eks. riskiks eller risdrik bør små børn helt undgå.
... Så... Det går imod de officielle anbefalinger at tilbyde jeres dreng vælling allerede nu, hvor han er 4 måneder gammel. Og det vil være godt, at du forsøger med en flaske modermælkserstatning i stedet eller starter op med lidt grød og vand af kop :)
Hvis du vælger fortsat at tilbyde ham vælling, så vil jeg anbefale dig, at du giver ham ganske lidt (max 100 ml dagligt som nu) Og at du skifter over til majsvælling...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske