Svar: Sen opstart på fast føde
14. november 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Marianne
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Det er sådan, at når man taler om børn og mad og tilvænning til skemad, så anbefales det, at man ikke starter for sent. Det vil sige, at anbefalingen er, at man bør starte senest når barnet er 6 måneder. Hvis man starter meget senere, så risikerer man at passere det tidspunkt, hvor barnet har en naturlig interesse for at smage på mad og putte mad i munden...
Det er sådan, at man taler om et vindue for, hvornår barnet er parat til mad. Vinduet står åbent når barnet er mellem 6-8 måneder, og gradvist, i takt med at barnet bliver ældre, så lukker vinduet mere og mere i. Det lukker aldrig helt, men vil altid stå lidt på klem, hvilket betyder, at man godt kan introducere lidt nye smage og konsistenser hen af vejen. Men det er betydeligt lettere at få introduceret forskellige fødevarer, jo yngre barnet er, så jo mere forskelligt du kan give, jo bedre vil det være.
Det er naturligt også sådan, at barnets mælkeindtag gradvist skal nedsættes. I takt med at din datter bliver ældre, så skal du amme hende færre gange i døgnet. Hendes væskebehov skal stille og roligt også dækkes af vand, som hun kan drikke af en kop. Og antallet af amninger erstattes af mere rigtig mad og mange flere måltider.
Jeg har på fornemmelsen, at du ammer rigtig meget - måske ammer du 6 gange i døgnet, måske mere? Og måske tænker du, at hun jo skal have noget, så derfor holder du fast i amningen...? Hun skal naturligvis ikke sultes - men samtidig er du nødt til at give hende mere rigtig mad og holde igen med mælken. De fleste børn i din datters alder vil trives rigtig fint med 3 amninger i døgnet og mere bør hun faktisk ikke få, fordi det naturligt så vil fjerne hendes lyst til mere sufficient mad.. MEN - for at det kan hænge sammen for dig, så vil jeg anbefale dig, at du ammer hende 4 gange i døgnet lige nu. De fire amninger bør ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hun skal altså ikke længere ammes formiddag, eftermiddag og om natten...
Og så skal hun have mange små måltider og de skal serveres med ca 1.5 times interval, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun nok lidt til det andet. Og hun skal tilbydes vand af kop til alle måltider - ikke mælk.
Det er super fint, at du har min bog om børn og mad. Jeg vil anbefale dig, at du kikker på dagsplanen for 7 måneder og forsøger at gå frem efter det, jeg skriver om netop denne alder - så hun får noget mad og hjælpes til en rytme, der passer til et barn der er lidt yngre end hun reelt er:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre. Og skal ikke ammes, når I står op. Amningen tidlig morgen skal helst trappes ud i løbet af de næste par uger, så hun ikke længere får mælk om morgenen.
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød eller anden form for grød, vand af kop. Hvis hun stadig nægter grød, så giv hende klatkager, hvor du steger grød på panden.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop. Må også gerne få lidt små bitte bider af en blød bolle med smør. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først (heller ikke, selvom hun ikke har spist særlig meget)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, eller tilbydes små bidder af grøntsager, frikadelle, pølse eller andet sammen med rugbrødsdhapsere. Hun kan få både kold og varm mad til frokost. Brug gerne rester fra aftensmaden eller prøv med færdigkøbte middagsretter, gerne til børn fra 8 måneder. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur, måske ca kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været og hvor sent den ligger.
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden, små bitte bidder af en bolle eller lignende. Vand af kop.
Skal IKKE ammes eftermiddag
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Og igen meget gerne mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller lignende - eller du kan også her tilbyde klatkager. Alternativet kunne også være en moden banan skåret i små stykker eller moset... Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er vigtigt at den tidlige morgenamning trappes ud, så der naturligt bliver mere plads i maven til at starte dagen med en grød - igen kan det være hendes mælkeindtag, som gør at hun ikke har interesse for grøden.. Og ellers kan alternativet som sagt være klatkager:)
Det er vigtigt, at du ikke fokuserer på mængden, men i stedet fokusere på at hun skal have mad til faste tider og på samme måde hver gang. Det vil være godt, at jeres rutiner er ens og at du forsøger at holde spisetiderne, fordi det hjælper hende til at fornemme sult og dermed behov for mad, når det så er spisetid :)
Og du skal sige til dig selv, at det ikke gør noget, at hun kun har spist 4 små bidder eller et par skefulde. Der går kun ca. 1.5 time, så tilbydes hun noget igen, så hun kommer ikke til at mangle noget...
Mad i hånden er godt, det stimulerer hende mundmotorisk og forbereder på, at det er spisetid. Det er derfor godt, hvis du kan starte hvert måltid med lidt i hånden og så følge efter med lidt på en ske, på en gaffel eller give hende små bidder med dine fingre.
Og hvis det ikke hjælper at skære drastisk ned for mælkeindtaget - hvis det ikke giver lyst til at sidde og gumle, spise lidt selv osv. så synes jeg, at du skal kontakte en ergoperapeut med speciale i børn og spiseproblemer, for at få tjekket om din datter har nogle mundmotoriske problemer, som kan forklare, hvorfor hun ikke vil tage imod maden - og som samtidig kan give dig nogle redskaber til, hvordan I så kommer videre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske