Brev:
Sen opstart på fast føde
14. november 2016
Alder:
8 mdr.
Sen opstart på fast føde
Kære Helen.
Jeg har en datter, som nu er 8½ måned gammel og som stadig fuldammes. I samråd med en sundhedsplejerske er jeg fortsat ud over de 6 måneder, da min datter ikke har vist interesse for mad.
Men nu er vi så ved at være der, at vi skal i gang, da der jo snart kommer en jobstart for mig. Hun er så småt begyndt at interessere sig for, hvad jeg putter i munden, men nægter pure at tage imod noget fra hånden.
Det er lidt svært at beskrive hende, da hun er lidt sær, så jeg beklager på forhånd, hvis min forklaring bliver lidt rodet.
Hun har fra dag 1 nægtet mos og grød. Storebror gjorde det samme, så jeg opgav det ret hurtigt. Det der sker er, at hun lukker munden og drejer hovedet væk, når skeen (eller en gaffel) kommer tæt på hende. Dette gælder også, hvis hun selv sidder med en ske samtidig. Hun vil dog gerne have en ske i munden, hvis det er i leg, og hun selv gør det.
Hun vil ikke mades. Hun vil dog gerne smage på rød peber, jeg sidder med i hånden. Hun vil gerne spise skorper, tvebakker og majskiks (riskiks), men giver jeg hende rugbrød, nudler eller - ja hvad som helst. Så reagerer hun ved at få brækfornemmelser og hoste. Hun er ikke særlig god til at drikke, men vil gerne koppen og synker også, når hun får noget ind i munden. Hun vil gerne have d dråberne direkte i munden - skeen er no go og så har vi aldrig haft problemer med at børste tænder på hende.
Hun putter alt legetøj i munden og det kan sagtens komme langt ind uden hun får brækfornemmelser eller hoster.
Jeg skal tilbage på job i starten af januar, og reelt kan jeg amme frem til midten af februar, men der skal jeg på udlandstur med mine elever i 6 dage så der skal det jo gerne være helt slut.
Jeg har også sådan et net, hvor man kan komme mad i (ikke den med silikone), som hun også på en god dag vil komme i munden.
Jeg har forsøgt mig frem siden hun fyldte 6 måneder på alle tidspunkter af dagen, men jeg begynder at blive en anelse desperat pga. tidshorisonten.
Hvordan griber jeg det bedst an. Min egen sundhedsplejerske forsøgte sig i knap en time, hvorefter hun lidt opgivende sagde, at hun ville forhøre sig hos mere erfarne kolleger. Dagen efter kom hun med nogle papirer om mundmotorik, men proklamerede også, at hun på ingen måde mente, at det var det, der lå til grund, hvilket jeg heller ikke selv har en fornemmelse af, og derefter sagde hun farvel, så jeg føler mig lidt opgivet.
Storebror er lige blevet 2 år - der er 17 måneder imellem, så de er tætte og at skulle sulte hende og klare et skrigende barn sammen med ham, ved jeg ikke helt, om jeg magter, hvis det på nogen måde kan undgås, da jeg er meget alene med dem begge. Storebror er i vuggestue fra 9-15 mandag-torsdag, men han er kommet i nej- alderen og vil helst ikke samarbejde, så jeg har i forvejen min sag for, når han også er hjemme.
Storebror var langt hen ad vejen lige så besværlig. Han tog dog mod mad så snart det var i bidder og vi fodrede med hænderne. Han endte med at være på movicol i et år - formentlig pga. den bratte overgang fra amning til mad (han sagde selv fra brystet meget brat fra den ene time til den anden, da han var præcis 8 måneder gammel)
Jeg har lige købt din bog i dag om børn og mad, men jeg er tvivl om, hvordan jeg griber den an pga. hendes alder.
Jeg håber du kan hjælpe.
Mange hilsner
Marianne