Svar: Modermælkserstatning 1 og 2 - 6 mdr.
12. november 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine korte spørgsmål :)
Det lyder som om, at din dreng trives med type 1, og du må gerne forsætte med denne erstatning. Du behøver ikke skifte til type 2, fordi han bliver 6 måneder.
Du kan dog også vælge at skifte til type 2 - den største forskel er ofte, at type 2 har et højere jernindhold, så hvis du vil sikre ham ekstra jern, kan det være en god idé at skifte.
Men da du giver fuld flaske, så får han naturligt en del modermælkserstatning, og derfor vil han normalt få sit jernbehov rigtig fint dækket - også selvom du bibeholder type 1.
Tidligere var anbefalingerne, at børn der blev ammet skulle have jerntilskud ved 6 måneder, men børn der fik mindst 400 ml modermælkserstatning behøvede ikke jerntilskud, fordi de var dækket igennem erstatningen.
Nu er anbefalingerne, at man ikke længere giver jerntilskud til børn født til tiden i perioden 6-12 måneder. Behovet for jern bør fra 6 måneders alderen dækkes af en jernholdig kost med blandt andet kød og fisk. Børn der er født for tidligt skal dog stadig have jerntilskud.
Jernholdig overgangskost sikres blandt andet ved:
- At tilbyde ham hjemmelavet grød varieret med jernberigede færdiglavede grødtyper. Det er godt at give grød af forskellige typer gryn og mel. Det anbefales at bruge modermælkserstatning i den hjemmelavede grød og også gerne tilbyde lidt frugt til grøden, da C-vitamin fremmer optagelsen af jern.
- At tilbyde ham grøntsagsmos med forskellige typer kød og fisk - og også meget geren bruge modermælkserstatning i grøden. Mos der indeholder kartofler og forskellige typer grøntsager indeholder også C-vitamin.
- At tilbyde ham brød med pålæg fra ca. 8 måneders alderen. Pålæg bør være en variatin mellem kød, fisk og grøntsagspålæg. Og igen gerne give ham lidt frugt, som fremmer jernoptalgelsen. Det kan være en god idé at bruge rester fra aftensmaden som pålæg f.eks. frikadeller, fiskefrikadeller, torsk eller lignende. Men også smørepålæg som f.eks. leverpostej kan være en god idé.
Så nej - du behøver ikke skifte til type 2, hvis han trives godt med type 1 og det fungerer godt for jer, og du skal ikke give jerntilskud. Men det vil være rigtig godt, at du bruger erstatning i hans grød og mos, giver ham kød og fisk i grøntsagsmosen og supplerer med frugt, der fremmer jernoptagelsen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske