Svar: Færdiglavet frugt - hvor meget
22. oktober 2016
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det anbefales, at børn i alderen 4-6 år spiser 300 gram frugt og grønt dagligt, fordelt på 150 gram frugt og 150 gram grøntsager. Der findes ikke anbefalinger for børn under 4 år, men det anbefales at barnets indtag af frugt og grønt øges i løbet af barnets første leveår således, at det anbefalede niveau nås ved 4års alderen.
Kartofler, tørret frugt, frugtpålæg og nødder tæller ikke med i den vejledende mængde på 300 gram for frugt og grøntsager dagligt.
Det anbefales, at barnet får halvdelen af den daglige mængde frugt og grønt, imens det er i daginstitution - altså mellem kl ca 8-16.. og at den øvrige halvdel gives hjemme - der gives frugt og grønt til alle måltider og via mellemmåltider, men der vil naturligt være en vis variation fra måltid til måltid og fra dag til dag...
Frisk frugt er at foretrække, men frugtmos og frugtgrød kan du også sagtens give din dreng og lillesøster. Du kan også give frugtsmoothie. Det kan være en god måde at få lidt mere variation af frugt og grønt i barnet. Det du skal være opmærksom på med smoothies er, at de kan indeholde en del frugtsyre, og det kan påvirke/skade barnets tænder. Derfor anbefales det ikke, at dine børn går og "nipper til dem" over længere tid, men at de gives som et måltid. Laver du dem selv kan du med fordel tilsætte lidt A38 eller lignende for at neutralisere syren lidt.
Tørret frugt indeholder meget sukker, og derfor anbefales frisk frugt. Frugtsmoothies, frugtmos og frugtgrød, som du køber færdigt, og som er beregnet til små børn, indeholder dog normalt ikke ekstra tilsat sukker, men vil naturligt indeholde den naturlige sukker fra frugter og bær. At købe de færdiglavede babyprodukter sikrer ofte også, at der ikke er for højt indhold af f.eks. sprøjtemidler. Lovgivningen inden for børnemad er ret stram... MEN - der kan godt være forskel på de produkter, man køber i Danmark og de produkter, som man køber i udlandet. Derfor må du se på indholdsdeklarationen og sikre dig, at de produkter du køber, hvor I bor, ikke er tilsat ekstra sukker...
Man kan så diskutere, hvor længe man skal spise "babyprodukter", og det er naturligvis individuelt fra familie til familie, hvordan man prioriterer :)
Jeg håber, at dette er svar nok på dit spørgsmål, og at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske