Svar: Hvilken mad må han få - og IKKE få?
19. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Med den alder din dreng har, så vil det være rigtig godt, at du stadig blender hans mad, så hans grøntsagsmos er cremet og lind for ham at spise. Du bør dog nu begynde at komme lidt hakket kød eller fisk i mosen, og det vil naturligt være med til at give mosen lidt mere struktur og lidt mere bid. I begyndelsen ganske lidt, så han blot fornemmer, at der er lidt nyt at arbejde med, men stille og roligt kan kød og fisk udgøre en større del af det han spiser og dermed indeholde mindre stykker.
Og når han så bliver 7 måneder, så må du prøve at vurdere, hvorvidt han er klar til at spise mad med mere bid, så du i denne alder kan mose grøntsager med en gaffel. Ofte vil han dog stadig have brug for at maden er lidt "sovset" og let at synke. Maden bør ikke være for tør, hvis du forstår, hvad jeg mener :)
Allerede nu vil det også være rigtig godt, at du giver ham mad i hånden, som han kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, øve sig mundmotorisk på at spise. Du skal naturligvis have ham under opsyn, når han sidder med noget selv, så du sikrer dig, at han ikke får bidt et stykke af, der kan sætte sig fast i halsen. Når et stykke brød eller lignende er blevet for opblødt af spyt, så kan du udskifte det og tilbyde ham et nyt :)
Fra 6 måneders alderen må han få næsten alt og udgangspunktet bør være jeres mad. Han må få alle slags grøntsager, og det vil være rigtig godt, hvis du kan variere hans indtag så meget som muligt. Han kan få kartoffel, blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv.
Rodfrugter smager af noget, og mange børn kan rigtig godt lide dette, så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtmos, hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og lidt mme.
Det du skal være opmærksom på angående grøntsager er specielt selleri, spinat, fennikel og rødbede. Han må meget gerne få disse grøntsager, de er rigtig gode til at give smag, men det er vigtigt, at de ikke udgør mere end 1/10 af portionen, da disse grøntsager har et højt indhold at nitrat. Hvis I en dag skal have laks og spinat eller laver en kartoffel/selleri suppe eller lignende, hvor en af de nævnte grøntsager udgør en større del, så må han gerne få det, men der bør så gå 14 dage imellem, at han så atter tilbydes nitratrige grøntsager.
Kød og fisk bør koges eller laves i ovnen i starten. Det skal være let at mose ud, enten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og som sagt lade hans mad tage udgangspunkt i jeres mad.
Du må også meget gerne give ham indmad som lever og hjerter. Det skal også koges og kan bruges blandet i grøntsagsmosen. Det kan også blandes i fars til kødboller og dermed indgå som del af den mad, han naturligt får. Indmad har bla. et højt indhold af jern.
Fisk kan også koges i en gryde eller laves i ovnen og det moses meget let med en gaffel. Du kan give laks, makrel, sild, torsk, rødspætte, torskerogn osv. Alt slags fisk er godt både frisk og frossent - alle eventuelle fiskeben skal naturligvis fjernes.
Han må gerne få en lille smule ost, som del af en varieret kost. Det bliver mest aktuelt, når han begynder at spise brødhapsere, så kan han få ost i variation med andet pålæg. Men han må ikke drikke komælk.
Han må ikke få rå gulerødder at gumle på. Der kan knække stykker af, som kan sætte sig fast i halsen. Det samme gælder f.eks. hårde æblebåde, ligesom han ikke bør tilbydes mad med skræl. Han må dog gerne få gulerodsmos og æblemos :)
Han må ikke få honning, da bakterier fra honningen kan medføre sygdommen spædbarnsbotulisme, der er en alvorlig forgiftning.
Han må ikke få popcorn, da de kan sætte sig fast i halsen. Det samme gælder rosiner, når han ikke er ældre end han er... når han bliver 9-10 måneder vil han sandsynligvis elske at få lidt rosiner en gang imellem, men børn under 3 år må ikke spise mere end 50 gram rosiner om ugen, da de kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A.
Han må kun få en begrænset mængde af de nitratrige grøntsager - jf. ovenstående:)
Han må ikke få brød med hele kerner. Ristede rugbrødsbjælker skal laves af et mørkt rugbrød uden kerner. Når han begynder med rugbrødshapsere i 8 måneders alderen, bør du på samme måde vælge et brød, som ikke indeholder hele kerner.
Han må ikke få hele nødder, da de også kan sætte sig fast i halsen.
Han må ikke få tunfisk, da de kan indeholde f.eks. kviksølv. Børn under 3 år må ikke spise tun, hverken tunbøffer eller dåsetun.
Han må ikke få for meget kanel. Kanel indeholder kumarin, der kan give leverskader og børn under 2 år er i stor risiko for at få for meget kanel, hvis du f.eks. drysser kanel på hans grød eller til jul vil give ham risengrød med kanelsukker. Et 1 årigt barn der får en kvart teskefuld kanel på havregrøden ca 4 gange om ugen vil få en lille overskridelse af det tolerable daglige indtag. Brug derfor gerne frisk frugt og frugtmos som topping på en grød i stedet for kanel og kanelsukker :)
Han bør ikke få salt i sin mad. Der vil naturligt ofte være salt i de fødevarer, du køber, f.eks. når du køber brød, så på den måde får han en vis mængde salt. Du bør dog ikke tilsætte salt til mad, som han skal spise. Hvis I tager udgangspunkt i familiemaden og du gerne vil salte ekstra, så brug bordsalt til jer voksne, så du undgår salt til ham.
Med hensyn til frysning af mos, så anbefales det, at du fryser grøntsagsmos ned uden mme og fedtstof, optør mosen direkte i gryden og først tilsætte mme og fedtstof lige før servering :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad" - vær opmærksom på at få nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden. I den kan du slå alle fødevare op og læse om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan. Du finder også opskrifter og dagsplaner og guides igennem måned for måned, så du hele tiden får øget hans indtag, så det passer til hans alder :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske