Svar: Stimulering
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :)
Det lyder rigtig fint og alderssvarende det du beskriver. Det er rigtig godt, at du i løbet af dagen varierer mellem at lade din dreng ligge på gulvet, trille ture med barnevognen, lade ham være med i den høje stol i køkkenet osv. Det er på samme måde rigtig godt, at du stimulerer ham fysisk, hjælper ham med at bruge sin krop, at du synger og snakker med ham osv. Det lyder ligesom det skal :)
Med den alder han har nu, vil stimulering også være at sidde med ved bordet, spise mere og mere skemad, få mad i hånden, som han selv kan gumle på. I 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, din dreng bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling han befinder sig i. Når han sidder og gumler på mad, tygger og gnasker, så øver han sig mundmotorisk. Han lærer, at det han putter i munden kan smage forskelligt og det er med til at give ham en lyst til at smage mere og lyst til at spise.
Derudover vil han nu begynde at lave læbe-lyde og bruge sin tunge. Han drejer tungen rundt, stikker den frem osv. Han bruger sin stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. Og netop denne udvikling kan du anerkende og støtte imens du nogle gange laver noget andet. Du behøver således ikke sidde hos ham hele tiden, det er helt okay, at du holder dig i nærheden, så I stadig er sammen, men hvor du ikke har fast kontakt med ham, men mere pludrer og snakker med ham lidt på afstand.
Du spørger, om det er nok, at du er der fysisk eller med din stemme - og svaret er, at der helt skal være en balance mellem disse to ting. Nogle gange har han brug for din tætte fysiske kontakt. Han har brug for at du tumler med ham, hjælper ham med at trille, få fat i legetøj, få fat i sine tæer, cykle med hans ben osv. Andre gange vil det være rigtig fint at du laver noget praktisk og så pludrer lidt med ham imens... Præcis som du beskriver - når du f.eks. laver mos til ham i køkkenet, så er det fint, at ...
... du tager ham med derud og lader ham lege imens :)
Så ad 1) Du må gerne gå til og fra. Du behøver ikke sidde hos ham hele tiden, når han ligger på gulvet. Det er dog rigtig godt, hvis du er inden for synsvidde og hvis du taler med ham, så han kan høre, at du stadig er der og ikke bliver utryg fordi han tror, at du er forsvundet :)
Ad 2) Han bør være så meget på gulvet som muligt. Dog må han gerne sidde i høj stol, når han spiser, ligesom han også meget gerne må sidde op i barnevognen, når I triller en tur :)

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Ad 3) Det er som beskrevet en balance - nogle gange skal I have intenst nærvær, andre gange er I sammen, uden at det er på en intens måde. I er blot tilstede i samme rum og fornemmer hinanden, men kræver ikke hinandens intense kontakt... Man kan desværre ikke sætte tid på hvor meget og hvor lidt der er nødvendigt, men det lyder som om, at du fint finder balancen og jeres dreng lyder glad og tilfreds :)
Ad 4) Du kan hjælpe ham med at krybe ved at sætte dig bag ham og presse skiftevis på højre og venstre fodsål, så du på den måde viser ham, hvordan han som en lille soldat kan komme fremad :) Og så er det rigtig godt at tumle med ham, danse med ham, svinge ham rundt osv. Jo mere du bevæger ham, jo stærkere motorik får han :)
Ad 5) Når han drejer hovedet væk fra dig eller skubber til dig med hænderne, så behøver det bestemt ikke være en bevidst handling. Han er så lille, at han stadig har rigtig svært ved at styre sine bevægelser og derfor nogle gange kommer til at skubbe, hvor han vil "trække", kommer til at slå i stedet for at ae, eller kommer til at bide, hvor han vil kysse... Men når det er sagt, så kan han naturligvis også dreje hovedet og f.eks. afvise skemad, hvis han ikke er sulten - så hvis du vil knuse, kramme og kysse ham på tidspunkter, hvor han er optaget af andre ting, så kan jeg naturligvis ikke udelukke, at det irriterer ham lidt lige der... Det der er vigtigt er, at han generelt ikke har noget imod berøring og kys. Han bør generelt virke til at være glad for dig og for dine kærtegn :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?
Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Bekymring for sproglig og motorisk udvikling
Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...
6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...
Viden om børn:
Vedligeholdelse af barnevogn
Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.
For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...
Feberkrampe
Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.
Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.