Svar: Utilfreds efter et par skefulde mad
17. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du tilbyder din dreng bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende og du må meget gerne starte hvert måltid med at give ham noget i hånden, som han selv kan sidde og gumle og smage på. Det er med til at give ham en fornemmelse af at det er spisetid og samtidig styrker det ham mundmotorisk, så han langsom bliver bedre til at spise og han bliver dermed gjort klart og er mere parat, når skeen så kommer.
Når han efterfølgende skal spise, så er det vigtigt at du sætter dig foran ham, han skal sidde i sin høje stol og når du giver ham mad, så sidder du foran ham, I har øjenkontakt og du holder fast i, at nu er det spisetid. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt.
Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden, ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men hjælpes til at holde fokus. netop fordi det, som du selv er opmærksom på, nogle gange kommer til at gå for langsomt:)
Når han så alligevel forstyrres af noget eller har brug for en pause, så er det naturligvis helt okay, så følger du ham i det "nå skat, skal du have lidt at drikke" og så får han lidt vand og derefter er han så klar igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra. Der skal altså skabes interesse ved at starte måltidet med mad i hånden og derefter ved at motivere ham via dit verbale sprog og mimik.
Derudover er det super vigtigt at maden er interessant og begynder at smage af mere og mere. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad og når du serverer mad for din dreng, så må du gerne prøve at adskille de forskellige smage lidt. Det vil sige, at når du kommer frugt på grøden, så bland det ikke sammen, men brug det som topping, så han nogle gange får en smag af frugt, andre gange af ren grød og atter andre gange af grød og frugt blandet sammen. Det samme med grøntsagsmos. Kød og fisk skal naturligvis ned i mosen og røres rundt, men du kan lave lidt grøntsagssovs, som giver ekstra smag og gør maden lidt mere interessant for ham at spise :)
Mad i hånden kan være ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper, agurk, en kartoffelbåd, kogte buketter af blomkål eller broccoli, blødere typer af frugt - som appelsinbåde, et stort modent jordbær, melon, både af blomme, fersken eller en meget moden pære (alt sammen uden skræl). Han kan også få lidt smattet hindbær ind i munden, som han kan sidde og sutte lidt på :)
Derudover så skal du ikke fokusere så meget på, hvor stor en mængde han spiser, men prøve at sikre ham mange små måltider hele dagen igennem. Hvis han så ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han måske lidt mere til det næste :)
Du fortæller, at du ofte ammer ham omkring kl 6.30-07 - er han ammet om natten eller sover han igennem om natten? Hvis han er ammet tidlig morgen f.eks. kl 05, så bør du ikke også amme ham kl 06.30-07, men bør i stedet springe denne amning over for så at starte dagen med grød og vand af kop.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes igen frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos eller bærmos, vand af kop.
Ammes evt. eftermiddag. Powernappen springes ofte over nu
Aften 18: Tilbydes en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli, en rugbrødsbjælke eller lignende og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet varierer lidt efter, hvorvidt han har sovet to eller tre lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Og så til dine spørgsmål mere konkret:
Ad 1: Du skal forsøge at appellere til hans lyst til at spise ved at bruge min mimik og dine lyde. Når du siger mam-mam-mam, så åbner du naturligt din mund. Han skal se dette og spejle sig i dig.
Du kan ikke regne med, at han selv kan finde ud af at spise med en ske. De fleste børn er 16 måneder, før de mestrer dette. Han kan langt hurtigere lære at spise med en gaffel:) Det er dog rigtig godt, at du giver ham følelsen af at være deltagende i spisningen, så du ikke "fodrer ham af", men så det er noget fælles og noget hyggeligt. Derfor er det rigtig godt med mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Og du kan også sagtens dyppe en rugbrødsbjælke eller lignende ned i grød og mos, og så lade ham sidde og sutte på det :)
Ad 2: Du skal naturligvis respektere, hvis han ikke er sulten eller giver udtryk for at være mæt. Men nogle gange skal han også lige fornemme, hvad det er du tilbyder ham og derfor kan det være rigtig fint at lade skeen røre hans læber, så han smager og derfor måske får lyst til alligevel at spise. Hvis han har spist og giver udtryk for ikke at ville have mere, så skal du acceptere dette. Det er også vigtigt for at give ham en naturlig fornemmelse for mæthed og sult fremover.
Ad 3: Tilbyd ham mad i hånden før hvert måltid - og også gerne undervejs og efter. Spis sammen med ham, så han ser, at I kommer mad i munden. Kom evt. lidt grød eller mos på brødskorperne... Giv ham også gerne mad i hånden, når du står og laver grød og mos parat. Han skal være under opsyn, når han sidder og spiser selv, men du behøver ikke sidde og kikke direkte på ham, hvis din kontakt er for voldsomt, kan det også gøre, at han trækker sig...
Ad 4: Han kan ikke selv spise med ske endnu, men du må gerne give ham følelsen af at være med. Hvis han vil røre ved grøden skal han naturligvis have lov. Det er vigtigt at han mærker, hvad det er du giver ham - MEN dermed ikke sagt, at han skal have lov til at spise grød med fingrene :) Jeg synes ikke du skal lade ham sidde selv med grøden, men gerne med mad, der er beregnet til at holde i hånden - når han er under opsyn :)
Ad 5: I støtter ham bedst muligt ved at tage udgangspunkt i jeres mad, så han oplever at spise det samme som jer. I bør spise sammen, så han kan spejle sig i jer og i det han ser, at I gør. I bør sørge for en hyggelig stemning ved bordet osv. så det at spise forbindes med noget rart :)
Læs også rigtig gerne min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskriver, dagsplaner og guides igennem måned for måned, så du hele tiden ved, hvad næste skridt er :) Bagerst er et fødevareleksikon, hvor du kan slå forskellige fødevarer op, så hvis I skal have noget at spise og bliver i tvivl om, hvorvidt han må få det, så kan du finde svaret der :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave. Der står ny revideret udgave på forsiden.
Håber du kan bruge dette videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske