Svar: Start på grød - pause eller?
16. oktober 2016
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg synes, at du skal holde pause med skemaden. Jeres datter er stadig ikke ret gammel, og hun siger fint fra. Det er vigtigt at anerkende dette. Prøv med en pause i 1-2 uger, læg mærke til hendes signaler og prøv så at give lidt smagsprøver på en ske igen.
I den mellemliggende periode, må du dog gerne prøve at give hende f.eks. lidt agurk, som du kan holde ved hendes mund og lade hende slikke på. Så hun på den måde stadig får lidt fornemmelse for at have noget ved munden, der smager anderledes end mælk. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt også kunne smage på lidt frugt og lignende, ligesom hun bliver i stand til selv at holde mad i hånden og føre det til munden. Så længe hun ikke kan det, så tager du det stille og roligt, men når hun begynder at vise tegn på, at hun gerne vil sutte og smage på noget, så skal du endelig udnytte det :)
Jo tidligere man starter på skemad, jo længere vil overgangsperioden være. Jo senere man starter, altså jo tættere på de 6 måneder man introducerer skemaden, jo hurtigere vil man ofte kunne gå frem. Det er helt okay og helt naturligt, hvis din datter ikke virker helt parat endnu - hun har masser af tid at lære det på, og det er, som du også selv fornemmer, vigtigt ikke at presse hende, hvis hun ikke er parat :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske