Svar: Skemad og igang med 2. måltid
14. oktober 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og beklager svartiden, som skyldes at jeg har været på babymesse :)
Det er rigtig dejligt, at det går så fint med skemaden hos jer, og det lyder som om, at du har ramt det rigtige tidspunkt. Din dreng tager fint imod grøden, hans mave fungerer godt og han virker parat til at du nu kan begynde med lidt mos om aftenen:)
Det er bedre, at du giver ham ½ dl. to gange dagligt, tilbyder vand af kop og stadig giver ham mælk før han skal sove - end at du giver ham 1 dl. på en gang og han så ikke drikker mælk nok. Samtidig er det rigtig fint, at han får både grød og mos, så han får lidt variation af smag og næringstoffer :)
Din plan lyder rigtig fin. Det er godt at gå stille og roligt frem. Måske vil det endda være fint blot at tilbyde lidt ren kartoffelmos eller gulerodsmos et par dage, for blot at vænne ham til noget der smager helt anderledes og har en helt anden konsistens, end den grød, som han er vant til. Det kan også være en god idé at bruge samme type mælk i mosen, som du bruger i grøden, så smagen ikker er alt for forskellig.
Stille og roligt kan du så tilsætte en anden type grøntsag for på den måde at variere smagen og udseendet lidt. Og derudover tænker jeg, at du gerne må prøve ikke at blande det hele sammen i en stor pærevælling, men prøve at servere det lidt adskilt. Lidt ligesom, når du giver grød med frugtmos som topping. Du kan godt lave f.eks. en kartoffelmos som basis og bruge squash eller gulerodsmos som topping.
Når du serverer det adskilt, så giver du ham mulighed for at få lidt forskellige smagsnuancer undervejs i måltidet - en skefuld kartoffel, en skefuld gulerod, en skefuld blomkål osv. så det smager lidt forskelligt, når han spiser - lidt ligesom når du selv spiser, så spiser du også maden lidt adskilt og det smager forskelligt alt efter om det er kartofler, kød eller salat du kommer i munden :)
Det er rigtig fint at bruge kartoffel som basis, men når det er sagt, så er det dog ikke alle børn som bryder sig særlig meget om kartoffelmos. Du må meget gerne forsøge det, for kartofler har en fin cremet konsistens og en mild smag og kan blandes med stort set alle andre grøntsager - men hvis det nu viser sig, at han ikke bryder sig særlig meget om kartoffel, så må du gerne prøve at blande andre typer af grøntsager. Hvis han er glad for kartoffelmosen, så må du gerne bibeholde den skitserede plan :)
To måltider dagligt lyder rigtig fint til en dreng på 5 måneder og en plan kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes eller flaske og sover videre
Formiddag: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes eller flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller flaske og sover videre
Nat: Ammes eller flaske en gang efter behov
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske