Svar: Amning og rytme
6. oktober 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)
De fleste børn trives med 3 amninger i døgnet, når de er 8-9 måneder gamle, og i 10 måneders alderen trappes så ofte ned til 2 amninger. Det lyder dog som om, at det går rigtig fint med to amninger allerede nu, og der er ikke grund til at tro, at jeres dreng ikke får sit mælke- eller væskebehov tilstrækkeligt dækket. Du skal naturligvis bruge mme i hans grød og mos, som du så fint gør - derudover må du gerne begynde at give ham lidt ost, hvilket også er en god og vigtig kilde til kalk :)
Du kan overveje, om det vil være en fordel for dig, hvis du prøver at lægge ham til sen aften før du selv går i seng. Mange børn vil kunne spise mere eller mindre i søvne og vil derfor tage rigtig godt fra. At tilbyde ham brystet sen aften, kan gøre at han så sover et lidt længere søvnstræk før han melder sig igen og du kan derfor være heldig, at han så sover til næste morgen tidlig og dermed ikke vågner i løbet af natten. Du kan derfor prøve at amme ham kl 19-19.30 som nu og så igen kl ca 23 - hvis du kan holde dig vågen til dette, for at se om han så kan sove videre derefter... Hvis det ikke fungerer, så er det naturligvis helt fint, at han har sit længste søvnstræk om aftenen og først på natten og selv regulerer sit behov og det er fint, at du så lader ham die midt nat eller hen mod morgenstunden, du skal gøre det, som fungerer bedst for jer begge :)
Med hensyn til rytmen, så er det rigtig godt med de to lure dagligt og samlet set, så får han den søvn, som han umiddelbart har behov for. Mange børn vil i denne alder sove en kort formiddagslur på måske 45-60 minutter og en længere middagslur - og jeres dreng bytter om på det, men det må han gerne :) Han har ikke læst bogen ;) og det vigtigste er at han får sin søvn - og det gør han.
Det gennemsnitlige søvnbehov er 14 timer i døgnet i denne alder. Barnet sover en længere nattesøvn og sover så to lure dagligt. Søvnen kan variere en del, nogle børn sover samlet kun 2.5 time om dagen og sover så 11.5 time om natten. Andre børn sover 4 timer samlet i løbet af dagen og sover så kun 10 timers nattesøvn - men i alt altså cirka 14 timer...
Jeres dreng sover ofte 12 timer om natten og sover så ofte 2-2.5 time samlet i løbet af dagen og samlet set får han altså den søvn, han skal have :)
Jeg synes ikke, at I skal vække ham fra hans formiddagslur. Det er godt for ham med den længere lur og han udvikler sig rigtig meget i øjeblikket både motorisk og mentalt, så den lur skal han have lov til at have. Og det er også rigtig fint med middagsluren sidst på eftermiddagen.
Hvis I vil ændre på noget, for at eftermiddagen ikke bliver alt for lang for ham, så tænker jeg, at I skal forsøge at putte ham en lille smule senere. Evt. tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han naturligt starter dagen lidt senere (kl 7.30) og så putte ham 9.30 til formiddagslur. Og det samme så til middag - putte ham kl 14 og ikke klokken 13...
Det vil være der, I lige nu kan sætte lidt ind...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9-9.30 og sover her sin længste lur på måske 1.5 time...
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk og også meget gerne kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Mellemmåltid ca. 13.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 14... og sover så her måske 45-60 minutter:)
Før aftensmad - tilbydes lidt grønt, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden imens du gør maden klar.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Det kan f.eks. være boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, spaghetti bolognaise, lasagne (alm. eller lakselasagne), frikadeller) kød eller fiskedeller osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker :) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød, en grovere grød lavet med mme, som fast del af putteritualet. Her er klokken måske ca. 19... Får herefter børstet tænder .
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, og puttes derefter tilbage i egen seng og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig - eller I kan vælge og lade ham melde sig selv efter behov en gang i løbet af natten, som han gør nu. Det er rigtig fint:)
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen. Det lyder som om, at det går rigtig fint hos jer og som om, at jeres lille dreng udvikler sig i rigtig god retning - dejligt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske