Svar: Lillebror er meget sulten :)
5. oktober 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Stephanie
Tak for dit brev og velkommen tilbage - hvor er det dejligt at høre, at I har fået en lillebror og dejligt at høre fra dig igen :) Og ja - du har helt ret, nummer to kan være vidt forskellig fra nummer et, også selvom det er to drenge :)
Det er helt naturligt, at jeres lille dreng begynder at søge brystet hyppigere med den alder han har - det er der især to grunde til:
1) Han er fysisk ved at være så stor, at han har brug for at få sat din mælkeproduktion lidt op. Ved at die hyppigere og ved at die især om natten, så øges din mælkemængde. Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, så det øger din mælkemængde at amme netop om natten. Og samtidig giver det mere mælk at du ammer hver anden time i stedet for hver fjerde time.
2) Der udover så er han så gammel nu, at han er langt mere bevidst end tidligere. Han er naturligt nysgerrig, vil rigtig gerne følge med i, hvad der sker omkring jer. Han skelner mere og mere mellem om I er hjemme eller ude, om han er i favn hos dig eller en fremmed osv. Og han lader sig let forstyrre, når han spiser om dagen. Han die, slipper, tager fat, dier igen, slipper igen - og begynder i stedet at pludre med dig, smile til dig. Tager fat igen og dier, men slipper så igen... Det kan han gøre flere gange og måske kommer far eller storebror ind i stuen, og så er det langt sjovere at kikke efter dem, end det er at spise. Det betyder, at han lige nu lader sig nøjes med lidt mindre om dagen, end han måske helt har behov for, han "slatspiser" lidt og derfor søger han ekstra mælk om natten.
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du lige nu kan forsøge at hjælpe ham med at spise længere og mere effektivt om dagen, så han bliver fyldt ekstra godt op - og derfor ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om dagen. Samtidig med, at du naturligvis stadig skal amme ham om natten. Det vil være rigtig fint, hvis du f.eks. kan amme ham sen aften, midt nat og tidlig morgen... og derudover naturligvis amme ham i løbet af dagen:)
Når du ammer ham om dagen, så kan det være en god idé, at du prøver at lægge ham til i den traditionelle stilling, herefter kan du skifte ham, og så kan du prøve at lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestillingen, for at se om han så vil spise lidt længere tid på et bryst. Du kan også gøre det, at du lægger ham til det ene bryst, skifter ham og derefter lægger ham til modsatte bryst, hvor han så kan spise det han vil... Ofte tager han måske toppen her og det er rigtig fint, når du så lægger ham til næste gang, så starter du der, hvor han to toppen sidst og hjælper ham med at spise godt i bund der.
Hvis det ikke viser sig tilstrækkeligt med øget amning om dagen og fokus på, at han skal spise effektivt og længe, når han lægges til - så kan det være en overvejelse værd, om han skal suppleres med en flaske eller måske i stedet skal starte op med lidt skemad.
Du nævner selv flasken - og ja, det kan godt gøre en forskel. Modermælkserstatning kan godt mætte mere end modermælk og samtidig er det forholdsvis let at spise af en flaske, så mange børn spiser også lidt ekstra, får en lidt større mængde, når de spiser af en flaske. Du kan derfor godt forsøge med en flaske - eller evt. lade far give flasken, for at han kan komme mere på banen.
Det vil dog ikke øge din mælkemængde, hvis du går ind og erstatter en amning med flaske. Jo mere flaske I giver, jo mere vil din krop tro, at han ikke har behov for mælken, og derfor vil din mælkemængde ofte blive nedsat. Der er derfor altid en risiko for, at amningen stopper, når man begynder at give flaske. For nogle er det et rigtig godt valg og hvis du allerede nu ved, at du ikke har lyst til at amme til jeres dreng er 12 måneder, og du gerne vil have, at far kan tage over og I kan hjælpe hinanden med at give mælk, så er det rigtig fint at introducere en flaske nu. Hvis I venter med flasken, så kan det blive svært at få jeres dreng til at tage imod den senere...
Men - hvis du rigtig gerne vil amme og bibeholde amningen så lang tid som muligt - og du fornemmer, at din dreng har brug for mere mad, så kan du også starte op med lidt skemad. I første omgang små smagsprøver i løbet af dagen - f.eks. lidt grød til frokost. Stille og roligt kan du så øge hans indtag og stadig amme som du plejer. Skemaden skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop.
Du bør tidligst starte med skemad ved 4 måneder, men senest gå igang ved 6 måneder, og det afhænger helt af, hvor parat din dreng virker. Hvis han holder hovedet selv, følger din mad med øjnene, åbner munden for skeen med d-dråber, hans mave fungerer, han savler osv. og han virker sulten - så vil det være fint, at du starter op med lidt grød eller mos :)
Det er som sagt vigtigt at starte op med små mængder og du kan med fordel lave grøden på din mælk, så hans mave ikke skal vænnes til for meget nyt på en gang, hvis du fornemmer, at hans mave kan være lidt sart.
Vælger du at forsøge med modermælkserstatning, så kan du f.eks. forsøge med Allomin Syrnet SensiPro, der er beriget med mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri Protectis.
Når det er sagt, så er det dog normalt, at små børn kan få grønlig afføring. Hos nogle børn ligner afføringen remoulade, hvor den er gul og grøn på samme tid, hos andre børn kan den variere mellem forskellige grønlige nuancer. Så længe din dreng trives og virker glad og tilfreds, så betyder det ikke noget, at hans afføring er grøn eller grønlig. Hvis du ser slim i hans afføring eller du synes den lugter meget anderledes end den plejer, så vil det være en god idé, at du lige får det tjekket ved lægen - og gem gerne en afføringsble, så lægen kan se, hvad det er du taler om :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jer igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske