Svar: Spørgsmål om en lille søvnrøver
2. oktober 2016
Alder:
12 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med 1 års fødselsdagen :) Det er en stor dag... især når den fejres med at sove igennem...
Der er nok ingen tvivl om, at en del forskellige faktorer spiller ind hos jer - og det er sandsynligvis heller ikke det samme, som har påvirket jeres dreng søvn da han var 2, 3, 6 , 8 måneder og nu hvor han er 1 år. Der vil naturligt være perioder i børns liv, hvor de sover bedre og perioder, hvor de sover dårligere - alt sammen afhængigt af den udvikling de går igennem, hvad der sker i hverdagen, i deres omgivelser osv.
Generelt i forhold til den alder, jeres dreng har nu, så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe følgende:
En fast rytme i løbet af dagen. Det er vigtigt, at han har et nogenlunde fast stå op tidspunkt hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere ens dagen begynder, jo større sandsynlighed er der for at resten af dagen følger med. Når han står op til samme tid hver dag, så kan han tilbydes morgengrød til fast tid, formiddagsmad, frokost osv. Og jo mere kan du begynde også at regne med, at formiddagsluren og middagsluren ligger nogenlunde ens...
En god dag starter derfor om morgenen og det er her I skal sætte rytmen og strukturen - ikke om aftenen, hvor I også selv er super trætte. De rutiner og ritualer I har eller gerne vil have bør indføres om dagen og når de fungerer der, så kan de flyttes til aften og nat.
Det vil være passende med ca. 2 lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er ca 13.5 times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at barnet sover ca 11 timer om natten og ca 2.5 time samlet i løbet af dagen. Det betyder, at hvis jeres dreng f.eks. sover 1 time til formiddag og 1.5 time til middag (eller omvendt) så er det meget fint - men sover han mere, så vil hans nattesøvn naturligt ofte være kortere. Det betyder igen, at han så måske skal lidt senere i seng, måske lidt tidligere op eller det kan forklare, hvorfor han måske har tendens til at sove "for let" og derfor vågner for meget...
Så er det vigtigt, at han indtager både mad og væske nok hele dagen. Han skal have mad, som han selv kan spise, familiemad og almindelige børnevenlige retter, men han skal stadig også suppleres med lidt på en ske eller gaffel. Sidst på dagen er han træt og overskuddet er ikke ret stort, så her vil han ofte have brug for lidt ekstra. Jeg vil anbefale, at I tilbyder ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det bør være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød.
Det kan også være en rigtig god idé at give ham et bad. Badet bør afsluttes med god frottering i håndklædet, smøre ham med lidt creme osv. så han på den måde hjælpes til at mærke sig selv, sin krop og hjælpes til at finde fysisk ro. Og badet kan med fordel lægges før godnatgrøden.
Det vil sige, at et putteritual om aftenen kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Familiemad, I spiser almindelige børnevenlige retter og hjælper lillebror med noget af maden. Frikadelle kan f.eks. spises i stykker, men kartofler moses med sovs og det hjælper I ham med. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, letmælk af kop (mælken må gerne lunes, hvis han bedst kan lide den sådan). Her er klokken måske 19...
Får børstet tænder og puttes derefter til natten ca kl 19.15-19.30... I plejer at putte ham her omkring :)
Du har helt ret i, at den motoriske udvikling også spiller ind og i den periode, hvor børn øver sig i at kravle og senere, når de øver sig i at gå, så vil mange børn sove uroligt. Han vil øve sig motorisk, både når han er vågen og også når han sover. Han får sig derfor lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra og hvor han har brug for din hjælp til at blive lagt ned i sengen igen. Det er helt naturligt, at du derfor skal hjælpe ham lidt om natten - men du skal passe på, at du ikke giver ham sutten i munden, hver gang du hjælper ham eller at du ikke får en vane, hvor du tager ham op, vugger ham i dine arme, går rundt med ham osv. Det er vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt og ikke får givet ham nogle vaner, som på sigt er rigtigt svære at komme fra.
Du må gerne hjælpe ham med stillingskift, beroligende ord og "håndspålæggelse". Det kan også være en god idé med en sovepose, en juniordyne eller f.eks. en tyngdedyne af en eller anden slags. Det kan godt hjælpe ham til større fysisk ro. Hvis han allerede har en sovepose, som han bruger om dagen, så må I gerne prøve at bruge denne om aftenen. Naturligvis lige tjekke op på, at han ikke bliver for varm. En juniordyne kan også med fordel købes nu, hvor han er 1 år. En større dyne kan lægge sig bedre omkring ham og hjælpe ham til større ro.
Da han har tendens til at sparke dynen af og ofte derfor ikke "putter sig", vil dette naturligt også kunne spille ind på hans søvn... Et blødt tæppe kan også være en mulighed. Derudover kan det være en god idé med nattøj og undertøj i uld, da det kan være med til at holde ham varm om natten... Vi sover ikke så godt, hvis vi fryser:)
En puttebamse, slaskedukke, putteklud kan også introduceres nu. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at tage en sådan til sig og bruge den bevidst. Men det kan være en god idé nu. Den bør følge ham - både derhjemme, når I trøster, han skal sove, er ked af det. Men også bag på cyklen, i bilen, i vuggestuen, så han altid har den hos sig. Tanken er, at den stille og roligt skal fungere som substitut for jer, så han kan putte sig med den, berolige sig med den og komme videre i søvnen med den - uden at I behøver være der :)
Det kan være en overvejelse værd, om han har sluppet flaskerne for tidligt... Det lyder dog som om, at det går okay, men måske mangler han noget kl 22-23, hvor han ofte har sin første opvågning. Selvom I nu går ind og giver ham en godnatgrød, som forhåbentlig fylder ham lidt ekstra op til natten, så kan han godt have behov for mælken (væsken) og det kan derfor godt være en overvejelse værd, om han skal have lidt mælk sen aften for derefter at kunne sove lidt mere sammenhængende om natten... Det er som du selv nævner lidt et skråplan med smoothies osv. om natten. Han skal have sit behov dækket dag og aften og efter midnat, så skal han så vidt muligt ikke have noget at spise eller drikke, men skal kunne klare sig igennem til næste morgen - men lige før midnat, kan det godt være nødvendigt med lidt mælk, fordi han ikke er ældre, og fordi det lyder som om, at han har svært ved at indtage helt nok om dagen...
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse overvejelser videre, og at det giver lidt idé om, hvordan I kan komme videre hos jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske