Brev:
Spørgsmål om en lille søvnrøver
2. oktober 2016
Alder:
12 mdr.
Spørgsmål om en lille søvnrøver
Kære Helen.
Vi er forældre til en glad dreng, som blev et år her midt i september. Sin fødselsdag fejrede han med at sove otte timer i træk fra 20-04 to nætter i træk. Det er aldrig sket før eller siden, og det er det, der er problemet.
Han sover simpelthen dårligt.
Vores store søn på nu seks år sov også dårligt det første år, men har siden sovet upåklageligt, og jeg ville gerne prøve at se, om det kunne blive bedre med den yngste. Så jeg har læst din bog om søvn, og vi har prøvet at give lillebror gode søvnvaner ved at have rytme ved putning, lade ham falde i søvn selv i sin egen seng, lære ham at finde sutten i søvne og trøste ham nede i sin egen seng, men også lytte til, når han har haft brug for nærhed. Det virker bare ikke. Han har stort set aldrig sovet godt.
Fra han var nyfødt og til han var tre ½ måned blev han ammet og vi supplerede med MME på grund af en lang periode med ammebesvær. Det fungerede fint.
Så kom jule-ræset, han søgte tryghed og droppede flasken. I et par uger ammede jeg fuldt, men da han blev fire måneder gik vi i gang med mad, fordi han var begyndt at sove så dårligt.
Det gik ok med maden, og amningen ved siden af var der heller ingen problemer med. Vi havde senere held til at genindføre en aftenflaske og natteflaske – igen på grund af dårlig søvn og svingende madsucces.
Fra han var ca. seks til ni måneder har jeg ammet ham på ret faste tidspunkter og i den sidste del af perioden trappet ned og helt ud. Derefter fastholdt vi aften-flasken ved puttetid og drømmeflasken omkring kl. 23.
Dem har vi droppet her lige før han blev et år.
Og nu til søvnen, som virkelig er noget rod. Han har nemlig ikke ret meget rytme. Det eneste tidspunkt, hvor han har haft natterytme, var da han fik MME som supplement – altså, indtil han var 3 1/2 måned. Da sov han i nogenlunde faste tre-timer-intervaller, hvor han blev ammet og fik flaske, når han vågnede. Siden da – altså, siden nytår – har han ikke haft en uges ens nattesøvn i træk. Han sover bare dårligt. Det kan være mange opvågninger (de slemme nætter melder han sig en gang i timen) eller at han er vågen en times tid. Det sidste sker dog heldigvis sjældent efterhånden.
Når han vågner, prøver vi at trøste ham nede i sengen. Enten med lidt vand, sut eller en hånd på maven.
For tiden giver vi ham også af og til en grød-smoothie eller to om natten. For det meste kan han efter sådan en komme lidt dybere ned i søvnen – og lige for tiden spiser han ikke ret meget om dagen. Vi bør selvfølgelig stoppe helt med at give ham noget at spise om natten, men det er svært at tage sig sammen til at tage kampen, når han alligevel sover så dårligt.
Det lykkes som regel at få ham til at sove ret hurtigt igen.
I sommer, da han var 10 måneder, sov han for første gang 6 timer i træk. Og de der fire, fem (og sjældent) seks timer kommer en gang imellem. Det er bare fuldstændigt vilkårligt hvornår.
Dagsrytme er der egentlig heller ikke meget af. Fra han var helt lille og til for nylig skulle han altid vugges videre i søvn efter de første 35 minutter. Ellers sov han simpelthen aldrig mere. Når vi vuggede ham, varede en lur typisk halvanden time.
Efter vuggestuestart vugger de ham ikke videre, og han har lært at sove hen over den halve time. Det er dog langtfra fast, hvor længe han sover – og om den lange lur ligger om formiddagen eller eftermiddagen. Eller om han sover en lang og en kort lur, to lange eller to korte.
Vi har haft ham til en kranio sakral terapeut og kiropraktor for nylig, og det er efter det, at han har demonstreret, at han kan sove otte timer. To gange. Så måske har det virket lidt. Men nu siger de, at der ikke er mere at komme efter. Og han sover stadig dårligt.
Vi fik også tjekket ørerne, da han var omkring 9 måneder. Heller ingen ting.
Vi har prøvet en kædedyne, men den gav ikke noget. Han sparkede den af og sover faktisk aldrig med hverken dyne eller tæppe
Han sover i sin seng i vores soveværelse, hvor vi på skift sover med ham. Den anden sover på børneværelset hos vores store søn, så man har mulighed for søvn hver anden nat.
Vi har i en kort periode haft ham på børneværelset hos storebror på seks, og det gik ok. Indtil han begyndte på mange og meget skrigende opvågninger. Så tog vi ham tilbage i soveværelset, så han ikke vækkede os alle.
Vi putter ham omkring kl. 19.15. Vi børster vi tænder, siger godnat og trækker rullegardinet ned til en sang, så lægger vi ham ned i sengen med sutter (uden dyne) og går ud. Så falder han selv i søvn uden problemer. For det meste sover han til omkring kl. 22, hvor han græder første gang, og er det meget forskelligt, hvordan natten udvikler sig.
Han står op lidt over seks.
Jeg har tænkt, at det kunne være motorisk uro, fordi han hele tiden har været hurtig motorisk. Han mavede sig frem, da han var seks måneder og kravlede og rejste sig ved ting, da han var syv måneder. Han tog de første skridt lige før han blev et år, men har ikke haft fart på med rigtigt at gå. Det øver han sig i høj grad på nu.
Jeg har også tænkt, at han måske ikke spiser så godt, som han skal for at kunne sove ordentligt. Han får stort set det samme som os, men tit spiser han ikke så meget og får så tilbudt havregrød eller pulvergrød mellem måltiderne. Da går det bedre, men lige som søvnen er der ikke meget rytme i, hvornår han vil spise.
Men: Uanset hvad jeg mistænker for at være skyld i den dårlige søvn, så giver det ikke mening. Han kan både have en god nat på tom mave og en dårlig nat på fuld. Heller ikke feber, sygdom, tænder eller andet ser ud til at have en ”forventet indvirkning på søvnen.” Eller vuggestuestart. For som sagt har vi aldrig prøvet en hel uge, hvor han enten har sovet godt – eller bare ens hver nat. Det er svært at blive ved med at finde på undskyldninger for den dårlige nattesøvn.
Nu overvejer vi at prøve en tyngdepose – har du erfaringer med dem?
Det koster bare en del, og hvis du nu kunne se en mulig løsning i vores rytmer og rutiner, ville det være dejligt.
Som alle andre: Det blev langt.
Håber du har nogle input.
Venlig hilsen
L