Svar: Mad - hvordan får jeg hende til at spise?
14. august 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Anette
Tak for dit spørgsmål - jeg har netop besvaret et lignende spørgsmål fra dig, men jeg vil gerne forsøge at uddybe lidt mere, ud fra de spørgsmål, som du sender her:)
Det er, som du skriver, meget vigtigt at du forsøger at skabe en fast rytme med faste spisetider. Du nævner selv, at hun nogle gange spiser godt og du har på fornemmelsen, at I "skal ramme det helt rigtige tidspunkt" - og det har du ret i.
Vi har alle sammen en cirkadisk rytme, et indre ur. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer, hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Den cirkadiske rytme styres af mange ting, og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om, hvornår vi skal være vågne, og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme, hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser, og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og for de fleste af os, så passer det derfor bedre at spise grød eller brød, yoghurt eller lignende om morgenen og kød og fisk passer det bedst at spise til aften...
Det er vigtigt, at din datter hjælpes til nogenlunde faste spise- og sovetider, så hun er parat til at sove og sover godt, når hun puttes - og så hun er sulten og spiser godt, når det er spisetid :)
Det gør ikke noget, at hun ikke er nogen stor spiser - det er bedre, at hun spiser lidt og tit end at hun spiser få og store portioner. Når hun spiser lidt og tit, så får hun naturligt en variation af fødevarer og variation er netop vigtigt.
Når jeg ser din dagsplan, så spiser hun grød, klatkager, brød, boller, sildepostej, kartoffel, pasta, frugt, grøntsager, kød og fisk - det er egentlig meget fint, det lyder som om, at du godt kan få hende til at spise lidt forskelligt, det er mere mængden der bekymrer dig. Prøv om du lige nu kan holde fokus på rytme og variation og ikke så meget på, hvor meget hun spiser til hvert måltid :)
Prøv at starte hvert måltid med noget i hånden, så hun kan sidde og sutte, gumle, gnaske på noget, som hun godt kan lide. Så er hun nemlig igang med at spise og så kan det være lettere for dig at følge efter med lidt ekstra :)
Prøv også med to gafler, så hun har en gaffel, og du styrer den anden gaffel. Sæt mad på den ene gaffel, giv hende den i hånden og lad hende selv føre den til munden, sæt mad på den anden gaffel, byt med hende og lad hende spise selv, imens du hjælper med første gaffel igen. På den måde anerkender du hendes lyst til at spise selv og hun kan også prøve selv, men samtidig hjælper du hende til at få lidt ekstra i maven.
Når tiden løber fra jer om aftenen, så kan det være nødvendigt at lade hende spise først. Det kan være rester fra aftenen i forvejen eller du kan købe en middagsret fra glas - så hun stadig får en variation af fødevarer. Når I så efterfølgende selv sætter jer til bordet, så kan hun evt. suppleres med lidt af jeres mad i hånden, kogte grøntsagbuketter, en halv frikadelle eller lignende, som hun kan sidde og gumle på selv. Det kan også være, at hun skal have en godnatgrød eller en banan og så puttes i seng, hvorefter I så sætter jer til at spise - hvad der nu kan hænge sammen hos jer med arbejdstider osv.
Når måltiderne ligger nogenlunde tæt - med måske 1.5-2 timers mellemrum, så gør det ikke noget, hvis der ikke glider så meget ned til det ene måltid, for så går der jo ikke så længe før hun bliver tilbudt noget andet. Hendes morgenmad, frokost og aftensmad bør ligge nogenlunde fast - og når I så er på tur, så må du have lidt mellemmåltider med til hende, så hun stadig får lidt her :)
Jeg håber, at du kan bruge denne uddybning :)
Rigtig meget held og lykke med hende og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske