Svar: Spiser ikke nok fast føde og er blevet mere bevidst om brystet
14. august 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er dejligt, at både du og din datter er så glade for at amme - og du må også stadig gerne amme hende. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan "nøjes med" at amme hende to gange i døgnet - f.eks. aften og sen aften. Når amningerne ligger der, så hjælper det hende til at sove bedre og I har begge brug for nattesøvnen - og samtidig giver det plads til mere rigtig mad i maven.
Og ja - hun skal have mere rigtig mad nu, og det er vigtigt, at du ikke kommer ind i den lidt dårlige cirkel, at du ammer hende, hvergang du ikke synes, at hun spiser nok fast føde - hvis du altid tænker "hun skal jo have noget" og derfor ammer hende, så bliver hun jo netop fyldt op med mælk og har så ikke appetit til næste måltid :)
Det er vigtigt, at du tilbyder hende mange små måltider hele dagen igennem. Også selvom du så synes, at hele dagen går med at hun skal spise. Hvert måltid behøver ikke tage særlig lang tid, men bare hun lige sidder i sin høje stol og får lidt mad og lidt vand at drikke, så er det rigtig godt. Du skal ikke fokusere så meget på, hvor meget hun spiser, men mere på at hun tilbydes lidt og tit og at I har en rytme omkring det.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at indføre faste spisetider. Det vil også være med til at gøre hende lidt sulten og parat, når maden så serveres, samtidig med at det bliver lettere for dig at holde hende fra brystet. Og netop nu hvor hun er så bevidst, som hun er, så vil det være rigtig godt, at du prøver at tilbyde et alternativ til brystet. Når hun peger på brystet, så anerkend hendes behov - sig f.eks. "er du sulten, skat?" og tilbyd hende så lidt at spise eller hvis hun lige har spist "er du tørstig, skatter pige? - se her er lidt at drikke". Så du anerkender behovet for mad og drikke, men netop tilbyder noget andet end brystet.
En dagsplan, som også kan fungere, når hun skal i vuggestue, kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt frugtmos vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med lidt grøntsagsmos, kogte grøntsager i stykker, hårdkogt æg, små bidder af en frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Hun kan spise med gaffel, med fingrene og du kan made hende med ske...
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød - jeg ved godt du skriver, at hun er træt og appetitten lille her, men prøv. Alternativet kan være at du giver hende en moset banan. Det er godt, hvis hun kan få lidt mættende, så hun ikke behøver søge brystet så meget om natten:) Får børstet tænder efter godnatmåltidet.
Ammes og puttes kl ca. 20
Sen aften 24: Når hun melder sig selv - ammes igen og sover herefter videre til næste morgen uden yderligere mælk.
Du spørger hvor store portionerne skal være - og hun må gerne spise små portioner. Jeg ved godt at nogle børn uden problemer spiser 2-3 dl. grød eller mos - det gør din datter ikke, og det er helt okay. Nogle gange vil hun måske kun spise 1 dl. eller et par skefulde frugtmos - fred være med det :) Bare hun spiser, holder rytmen og får lidt varieret og sund kost :)
Når og hvis hun søger brystet om natten, så må du aflede hende og forsøge at få hende videre i søvnen uden. Hvis brystet er det eneste som dur, så må du give hende det, men så forsøge at afkorte amningen mere og mere. Det er vigtigt, at hun ikke fyldes op med mælk, for så har hun ikke appetit til morgengrøden, og så starter dagen forkert for jer:)
Derfor må du prøve at lirke brystet ud af munden på hende om natten og samtidig med dette forsøge at sætte noget andet i stedet. Det kan være dine kærtegn, din hænder på hendes krop, at du vugger hende lidt, imens hun ligger ved siden af dig, så hun kan mærke dig. At du holder hendes hænder eller måske prøver at putte hende med en klud, der dufter af dig...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Og glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske