Svar: Rytme, mad og søvn - 6 mdr.
13. august 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det er gået fint med at få jeres dreng til at tage imod flasken - og det er helt naturligt, at din mælkeproduktion nu nedsættes og at I stille og roligt ender med fuld flaske :)
Alle erstatninger på markedet i DK er gode erstatninger, og du må meget gerne bruge mme på brik. Det er lidt dyrere end pulvererstatning, men det er varmebehandlet, hvilket betyder at mælken er steril. Den kan derfor medbringes, hvis I er på tur, og det gør det lidt mere praktisk i hverdagen. Riskoen for "forurening" er mindre med mme på brik, end når man står og blander pulver og vand...
Der er ingen forskel i næringsindhold. Dog kan man ikke tilsætte f.eks. mælkesyrebakterier til mme på brik, da disse ikke tåler varmebehandlingen, så hvis I gerne vil give jeres dreng mme med pro- og prebiotika, så bør I vælge pulverformig erstatning. Der kan være en lille smagsforskel mellem pulvererstatning og drikkeklar erstatning. Men pulvererstatning kan også variere lidt i smag, da vandet man bruger til opblanding kan smage lidt forskelligt... Nogle siger, at det kan være en fordel at variere lidt mellem typerne af erstatning, så barnet netop får lidt forskellig smag...
Det er rigtig godt, at I er startet med grød og det lyder som om, at jeres dreng tager fint imod det. Nu hvor han er blevet 6 måneder, så skal han have flere måltider og I må gerne gå lidt hurtigt frem. Det vil være rigtig godt, hvis I nu øger ham til 2 måltider dagligt - frokost og aften - og når det fungerer så øges han til 3 måltider - morgen, frokost og aften - og så skal han til at have lidt små mellemmåltider ind imellem også.
Han skal også igang med lidt mad i hånden, som han kan sidde og gumle på selv og stille og roligt skal han have kød og fisk i sin grøntsagsmos. Så her i 6 måneders alderen sker der rigtig meget madmæssigt.
Og ja - det er vigtigt, at I giver ham små mængder. Små hyppige måltider er bedre end få og store måltider. Både for at give ham en variation af forskellige fødevarer, men også for at give plads til mælk i maven. Hans hovedindtag skal fortsat være mælk. Han skal have 6 flasker i døgnet ved siden af 3 måltider skemad. Det er derfor bedre, at I tilbyder ham ½-¾ dl. grød eller mos og han så drikker sin flaske - end at I tilbyder ham 1-1.5 dl grød eller mos og han så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok. Og så skal han drikke vand af kop.
En dagsplan som I kan arbejde hen imod i løbet af de næste 1-2 uger ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: Grød med lidt frugtmos som topping, vand af kop. Må gerne få lidt bløde frugtbåde at sidde og sutte på selv.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos (og hen af vejen begynde med kød eller fisk i mosen), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Flaske og putte til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap - måske begynder han at kunne springe denne lur over, men det lyder som om, at han hos jer stadig har brug for den...
Aften 18: Grøntsagsmos (og også her begyndes hen af vejen med kød eller fisk i mosen), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten - tidspunktet afhænger af, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen. Mange børn begynder i 6-7 måneders alderen at kunne nøjes med to lure og kan derfor blive puttet omkring kl 20...
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre - og begynder nu at skulle undvære yderligere flaske om natten. Det vil sige, at han begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk, men det afhænger naturligt af hvor meget mælk og mad han tilbydes hele dagen igennem:)
Det er vigtigt, at han ikke "kun" fyldes op om natten, men at I forsøger at fylde ham op med både mad og mælk fra morgenstunden, netop for at han ikke behøver efterspørge mælken om natten. Og igen er det her vigtigt, at I finder balancen mellem skemad og mælk, så han har plads i maven til begge dele :)
I skal regne med at hans søvnbehov er 14.5 time i døgnet. Ofte fordelt sådan, at han sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer om dagen. I må gerne begynde at starte dagen til en fast tid hver morgen. Jo mere ens stå op tidspunkt I har, jo bedre kan I sikre ham de måltider, han har brug for. Det hjælper jer til at få skabt en rytme for resten af dagen og det er med til at sikre, at han begynder at gå lidt tidligere i seng:) Ikke, at han skal sove kl 20 - hvis I trives med at han har en sen søvnrytme og sover sent hele dagen igennem, så må I naturligvis gerne gøre det sådan :)
Det lyder som om, at han er godt igang motorisk og bruger sig selv rigtig meget. I må gerne hjælpe ham med at trille fra mave til ryg, øve det med ham dagligt - men det skal nok komme :) Det er super, at han drejer om egen akse. Han må gerne begynde at sidde i høj stol, når I giver ham skemad, han lyder til at være fint stærk :)
Så længe han ikke kan vende sig selv, skal du naturligvis være opmærksom på ham, når han sover. Det vil være rigtig fint, at du stadig putter ham på ryggen og også tjekker, at han ligger på ryggen, når du selv går i seng - men vender han sig i løbet af natten, så må du regne med, at han kan klare det med den alder han har - giver han lyd fra sig og har brug for din hjælp til stillingskift, så skal han naturligvis have din hjælp :) Så snart han kan vende sig selv, så er der ikke problemer med, at han ligger på maven.
Jeg vil anbefale dig to af mine bøger: "Helens bog om amning og flaske", hvori du kan læse om modermælkserstatning, finde flaskestillinger, læse om rengøring af flasker, når I skal på tur osv. Ligesom du naturligt kan læse om ammestop, nedsat mælkemængde osv. Og derudover min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem de første smagsprøver til jeres dreng spiser familiemad (4 måneder - 18 måneder). Der er dagsplaner, opskrifter, fødevareleksikon osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden. Den følger Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsens retningslinjer.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske