Brev:
Putning og søvn - 4 mdr.
10. august 2016
Alder:
4 mdr.
Putning og søvn - 4 mdr.
Kære Helen
Jeg har brug for dit råd angående vores lille drengs søvn.
Han er fire måneder gammel - på søndag.
Vi har en storesøster som vi vuggede hver eneste dag til hun var i hvert fald 1 år gammel tror jeg. Det vil vi meget gerne undgå denne gang. :)
Dog vugger vi også lillebror meget, og har gjort det fra start - det virkede jo for storesøster, i hvert fald i starten. Jeg tror det kommer af at både far og jeg har behov for at gøre noget aktivt for at hjælpe ham i søvn, men vi gør ham vist en bjørnetjeneste.
Der er to problemer - det ene er at han ofte vågner efter 45 min, og skal gerne på arm eller ammes for at sove videre. På arm kan han nogle gange sove 3-4 timer mere. Det fungerer bare ikke godt, da jeg fx også skal hente storesøster i dagplejen, og selvom det er hyggeligt så bliver det mange timer og jeg får da lidt ondt i arm og nakke. :)
Det andet er at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op, hvis jeg ikke kan enten amme ham i søvn eller vugge. Det har sjældent virket bare at ligge ham.
Han har indtil for nyligt ikke brudt sig om at ligge i barnevognen, men det er heldigvis blevet bedre, og vi kan nu trille til han sover. Barnevognen er dog ikke altid en mulighed - hvis det regner meget, eller hvis jeg har begge børn hjemme og ikke bare lige kan trille afsted.
Jeg har planer om at arbejde med at få en rigtig rytme nu her når han bliver 4 mdr, hvor vi tager udgangspunkt i at stå op kl 6.30.
Men for tiden ser vores dag ser ca. sådan ud:
Vågner ved 6-7tiden og ammes.
kl 8-9 ammes og puttes til lur. Nogle gange falder han i søvn under amning og jeg lader ham ligge (jeg ammer som regel liggende i vores seng), ellers puttes han i voksi og ud i barnevognen. Her skal han trilles i søvn.
Sover 45min- 2timer.
Efter 2-2.5 vågne timer bliver han ammet og puttes til lur. (ammes i søvn eller trilles).
Her vågner han som regel efter 45 min og kan holdes kørende i flere timer derefter på arm.
Lur sidst på eftermiddagen
Lur ved 18-19 tiden. 30-60 min.
Ved 21tiden får han ren ble, nattøj på, flaske i soveværelset, vugges med godnatsang og lægges i sin seng med sut og nusseklud. Han sover som regel før 22-22.30.
Jeg ved det ikke er smart at han falder i søvn et sted og bliver lagt et andet sted, og at det kan forvirre ham når han har en let opvågning efter de 45 min. Men opvågningen sker også når han selv er faldet i søvn i barnevognen. Det sker også når han er ammet lige inden, så sult tænker jeg umiddelbart heller ikke det er. Så hvad kan det ellers skyldes? Han falder dog ofte i søvn ved brystet, hvor han ligger og sutter efterfølgende. Så kan det være han falder i søvn inden han er ordentligt fyldt op? Jeg ammer ham ca. 8 gange og han får en flaske om aftenen.
Putningen til natten er svær. Det er lykkes nogle gange at lægge ham i sengen med en hånd under benene (det kan han godt lide :) ) og en på brystet. Han basker rigtig meget med arme og ben, og nogle gange får det ham kørt helt op, så han bliver ked af det selvom han er tæt på at falde i søvn. Så ender det som regel med at jeg vugger ham i søvn. Jeg har forsøgt at vugge til han er rolig og så lægge ham, men han protesterer så snart han mærker madrassen. Jeg har prøvet at svøbe ham i dyne, men det bliver han rigtig sur over medmindre det er svøb og vugge i armene. Jeg bruger voksien så ofte som jeg kan for at han skal forbinde den med søvn, men om aftenen protesterer han også over at blive lagt deri.
Kunne det mon hjælpe at udvide putteritualet lidt, med fx et bad hver dag, indtil vi har en god rutine?
Jeg er egentlig også lidt nervøs for om jeg blander mig for meget - holder benene, hånd på brystet, aer ham, giver sutten… Hvis det var mig ville jeg nok synes det var svært at falde i søvn. :) Men jeg forsøger nu at holde lidt igen, men gør jeg ingenting synes jeg hurtigt han græder.
Han får som sagt en flaske ved 21tiden. Jeg overvejer at give den tidligere, ved 18-19tiden, for at kunne amme ham senere, og måske amme ham i søvn. Der er jo mere rumsteren rundt når han får flaske. Det er måske bare at skubbe problemet, for søvn og mad skal jo adskilles på et tidspunkt. Hvornår er det nu det er?
Når han først sover, så sover han godt. Han bliver ammet ved 1.30tiden og igen ca. kl 5 og når vi vågner. Han er ikke rigtig vågen imens.
Han har døjet rigtig meget med luft i maven, men det er dog ikke så slemt mere. Det har dog givet nogle problemer ift. at få ham til at sove tidligere, og måske har vi derfor givet ham dårlige vaner.
Han er en rigtig glad dreng. Det er nemt at se om han skal sove mere eller op, da der altid er stort smil på når han er færdig med at sove. Vi har haft en periode hvor han tog meget lidt på (ca. 250 g på 5 uger), men han har været glad og tilfreds gennem det hele, og han udvikler sig fint. Holder hovedet, ligger godt på maven og virker som om han rigtig gerne vil igang med at bevæge sig lidt mere.
Det er svært at formulere det kort og præcist men jeg håber du kan finde hoved og hale i det. :)
Men altså, hvordan kan jeg hjælpe ham så han ikke vågner efter 45 min og skal være på arm resten af luren. Og hvordan putter jeg ham bedst om aftenen.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig Hilsen
Rikke