Svar: Søvnrutiner - 8 mdr.
9. august 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne prøve at uddybe og vil forsøge at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de stilles :)
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil de ofte have svært ved at sove - og man ser især dette i 8-10 måneders alderen og igen i 12-14 måneders alderen. Men det betyder ikke, at barnet ikke kan have svært ved at sove i en yngre alder, eller kan have en urolig og afbrudt søvn. Det kan sagtens forekomme. Det kan her både skyldes alder og udvikling, men det kan også skyldes andre ting - dagsrytme, stimulation i hverdagen, bearbejdelse af drømme, sygdom, tandfrembrud osv. er alt sammen noget der kan påvirke søvnen og forklare, hvorfor barnet har svært ved at falde til ro... Nogle børn har naturligt også behov for mere nærhed og tæt fysisk kontakt en andre børn - sådan er vi så forskellige. At du oplever, at I mere eller mindre altid har haft svært ved at få jeres dreng til at sove, kan altså skyldes mange forskellige ting...
En dagsplan, der passer ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Havregrød, vand af kop.
Sen morgen 7.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 8-9 - og skal ikke ammes først
Frokost 10.30-11: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Vand af kop.
Ammes/flaske/kop med mme og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk blød frugt i hånden, frugtmos eller måske en portion frugtgrød med mme. Vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen
Hvis han er stået op fra sin middagslur allerede kl 13.30, så er han nødt til at få en lille powernap her :) Og ja - så må han lidt senere i seng de dage.
Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, tomatsovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød - havegrød eller flerkornsgrød, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 19
Sen aften - ammes, når han vågner og melder sig selv. Måske er det kl 22, måske lidt senere - den fleksibilitet må I give ham.
Da du først begynder at ændre vaner samtidig med at han starter i vuggestue, så vil det naturligt blive en lidt hård periode for ham - han er jo vant til at blive ammet en del og det kan han af gode grunde ikke blive i vuggestuen. Han kan heller ikke trilles en tur - og det er så sådan det er :) Heldigvis er situationen en anden i vuggestuen, de griber tingene an på en anden måde, så måske melder de tilbage, at det går rigtig fint med at putte ham - og det er kun hjemme, at I har problemer - det er hørt før :)
Ellers er det ofte en god idé at lade pædagogerne starte med at putte ham, lade ham sidde og kikke på de andre børn, spejle sig i dem og i det de gør. Og så kan de gå tilbage til jeres dreng, når de andre er puttet, hjælpe ham med at blive lagt ned og finde roen. De har prøvet det før, de finder ud af det :)
Og pædagogerne har ret, når de siger, at det vil være rigtig godt, hvis du kan minimere behovet for at trille ham. Det du skal gøre, når han skal sove hjemme og du triller ham en tur er, at du triller med vognen, men hvis han er stille, så holder du vognen stille. Hvis han begynder at klynke eller græde, så triller du vognen igen, men ligeså snart han er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove.
Og når det er sagt, så er det også vigtigt at sige, at du skal forsøge at gøre putningen til noget trygt, dejligt og rart. Det betyder, at hvis det lige nu f.eks. kan hjælpe ham bedre, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen, så skal du gøre det. Han får på den måde din nærhed og tætte fysiske kontakt - hvilket han naturligt har ekstra behov for, når I er adskilt om dagen. Og du lærer ham samtidig, at han ikke behøver blive trillet og skulle være i bevægelse for at sove.
Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra ham. Han har brug for at se dig, for at vide at du ikke er forsvundet. Derfor skal du lige nu forsøge at finde balancen mellem at være der for ham og give ham den ekstra nærhed og kontakt, som han søger - netop på grund af sin alder og fordi han samtidig starter vuggestue - og også lære ham, at han f.eks. ikke behøver brystet for at sove.... Det er ikke en nem opgave, men nødvendig som situationen lyder til at være hos jer:)
Sen aften skal du amme ham, når han melder sig selv.
Modermælkserstatning kan nogle gange godt mætte lidt mere end modermælk, men der er ingen garantier. Og hvis han tilbydes en godnatgrød, som en fast del at putteritualet og derefter ammes, så burde han blive fyldt tilstrækkeligt op. En flaske burde ikke være nødvendigt.
Hvis du er glad for at amme, så er der ingen grund til, at du ikke stadig kan amme ham aften og sen aften. Men du kan naturligvis også vælge at give flaske - flasken har den fordel, at du ved præcist, hvor meget han får. Far kan give flasken, så far på den måde kan overtage putteritualet mere, og flasken kan han også få i sin seng, så han ikke oplever at skulle flyttes fra favnen... MEN det er ikke mælk han mangler - antallet af amninger bør skrues ned, så han ammes 3 gange i døgnet, og han skal ikke også have flaske - det er enten eller... og flaske skal han jo også lære at sove uden, når han bliver ca 12 måneder gammel. Det er vigtigt ikke at få skabt et nyt uhensigtsmæssigt ritual, så du skal overveje, hvad du gør og hvorfor - så valget fungerer for jer alle tre, både nu og på sigt :)
At du oplever, at han den seneste måde har ændret sig, at der er sket noget med hans udvikling og hans evne til at overgive sig til søvnen - det er netop separationsfasen, som du oplever. Når jeg skriver 8-10 måneder, så er det naturligt sådan, at nogle reagerer allerede i 7 måneders alderen og andre først senere...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske