Annonce

Annonce

Svar: Sprog knap 3 årig


7. august 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev - og beklager svartiden i øjeblikket :)

Det er rigtig dejligt, at I har fået afklaret ørerproblemer. Din mand har helt ret, når han siger, at det var vigtigt at få dette undersøgt - også selvom du efterfølgende synes det er lidt svært, at jeres dreng har skulle igennem alt dette, så er det vigtigt at vide, at hans hørelse ikke fejler noget :)

I Danmark vil det normalt være sådan, at når børn bliver 3 år, så vil man vurdere, hvor vidt barnet har brug for en målrettet indsats, der støtte barnets sproglige udvikling. Da de fleste børn går i børnehave, vil det være pædagogerne, der vurderer barnets sprog. Der er tilknyttet talepædagoger til alle børnehaver, og hvis det skønnes nødvendigt, vil børnehaven kunne henvise videre. Som forældre har du også altid mulighed for selv at kontakte talepædagogen, der ofte sidder placeret i kommunens PPR afdeling eller under "Børne- Ungeafdelingen".

Der er også nogle regler i forhold til børn, der vokser op som to-sprogede. Og det gælder jo faktisk også jer - I taler et sprog hjemme, men der tales et andet sprog i børnehaven, og det giver naturligt lidt ekstra udfordringer og igen en særlig vurdering.

Jeg synes faktisk, at du bør kontakte en talepædagog, så du sammen med ham/hende kan finde ud af, hvordan I skal forholde jer til jeres dreng. Det er vigtigt at finde ud af, om jeres dreng har brug for:

- En generel sproglig indsats - det vil sige, at I blot skal blive ved med at læse bøger, synge med ham, tale med ham i hverdagen osv. som I allerede gør - fordi man skønner, at så kommer sproget helt af sig selv

- En fokuseret indsats - det vil sige, at I skal tilrettelægge særlige sproglige aktiviteter, og hvad disse så skal bestå i.

- En særlig indsats - det vil sige, at han ud over, hvad I kan gøre derhjemme også skal have noget støtte af talepædagogen. Det kan være et forløb, hvor han og I f.eks. besøger talepædagogen 10 gange og derefter vurdere ...


Annonce

... situationen.

De normale rammer er meget vide - nogle børn taler meget, andre taler mindre, nogle børn taler rent, andre børn har sværere ved at få en helt forståelig udtale... og der skal være plads til forskellighed. Men for børn i alderen 2.5-3 år vil jeg sige, at man umiddelbart vil kunne forvente følgende:

- Barnet begynder at tale om sin dag, fortæller om sine oplevelser.
- Barnet begynder at stille spørgsmål og begynder også at svare, når man spørger barnet direkte
- Barnet begynder at kunne genfortælle små ting fra en historie
- Barnet kan genkende og sætte navn på enkelte farver
- Barnet forstår korte beskeder og kan følge en opfordring - som at hente noget på værelset.
- Barnet har et ordforråd på 800-1000 ord
- Barnet taler i sætninger på 4-5 ord
- Barnet begynder at sige mig - jeg - du
- Barnet kender tallet to (kan f.eks. vise to fingre, hvis man spørger, hvor gammelt barnet er)


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Vær opmærksom på ikke at rette på ham, når han taler. Men lyt og anerkend ham, så hans lyst til at tale bibeholdes. Sæt ord på ting i hverdagen, tal højt, så han hører sproget, bruger sproget. Stil spørgsmål, som hjælper ham med at svare f.eks. kan du spørge "vil du have pære eller banan?" i stedet for blot at spørge "vil du have pære?", hvortil han kun skal svare ja eller nej. Eller hvis I sidder og bygger med klodser, så spørg f.eks. "hvilken farve klods vil du have nu?" eller lignende. Giv ham små opgaver "kan du tage den gule skål?", "vil du hente dine sko?" som I allerede gør bliv ved med det:)

Lav evt. bøger sammen med ham, hvor I klipper ud, klistrer ind osv. og på den måde får sat nogle ekstra ord på forskellige ting i hverdagen. Spil f.eks. billedelotteri og lad gerne også storebror være med. Vær opmærksom på om storebror nogle gange tager over og svarer for lillebror - så lillebror måske ikke har en chance for selv at sætte ord på :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy

En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.

Social angst og skoleudsættelse

Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...

Læs hele brevet og Helens svar


23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.

Start i dagpleje - reaktion

Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....

Læs hele brevet og Helens svar


17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Dagplejestart - 11 mdr.

Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...

Læs hele brevet og Helens svar


10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.

Bekymring for sproglig og motorisk udvikling

Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...

Læs hele brevet og Helens svar


6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Sidder ofte i W-stilling

Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder


Annonce