Brev:
Sprog knap 3 årig
Kære Helen,
Jeg har et spørgsmål angående mit yngste barn. Han fylder 3 år lige om lidt. Han er generelt en glad og omsorgfuld dreng som trives godt i sin børnehave og herhjemme.
Som jeg skrev til dig tilbage i frebruar måned så mistænkte vi at han kunne have væske i ørerne, derfor blev han testet på sygehuset og her viste apparatterne at han havde væske i ørerne. Han kom i fuld narkose i maj da de ville lave en hørelse-undersøgelse på ham samt evt lægge et dræn i ørerne. Men da vi snakkede med lægen efter operationen sagde de, at at der hverken var væske i ørerne eller høreproblemer. Sidstnævnte regnede vi egentlig heller ikke med da vi hele tiden har fornemmet at kan høre hvad vi siger. Men det ovevraskede os at der ikke var væske i mellemøret for vi troede jo at det var den faktor som var skyld i hans sprogproblemer. Herefter havde jeg det så dårligt med at han skulle igennem en fuld narkose for ”ingenting”. Men som min mand siger er jo også vigtigt at få afkræftet at hans sprog ikke har noget med ørerne at gøre.
Vi fornemmer begge at han er meget bagud i hans sprogudvikling. Han siger lidt mere end da jeg skrev til dig tilbage i februar. Det er både hans udtale og ordforråd som jeg ikke synes er alderssvarende.
Her er eksempler på hvad han kan sige:
- Den er meget stor
- Den er meget lille
- Nu sejler båden
- Mamma putter mig (mor skal putte mig)
- Op mamma (hvis vi f.eks er ude at gå og han bliver træt i benene)
- Han siger ”Eter” istedet for Esther
- Når han vil cykle så siger han ”cykle mamma ”eller ”cykle pappa” han kan ikke sige jeg vil cykle eller jeg vil gerne cykle.
- Han kan ofte tælle helt til 10 med lidt fejl på talrækken indimellem
- Ovennævnte sætninger siger han dog forståeligt.
Når vi stiller ham spørgsmål så svarer han med et ja eller nej. Han uddbyber stort set aldrig noget. Hvis nogen spørg ham hvad han hedder så kan han ikke svare ”jeg hedder (også hans navn)”. Han kan ikke sige sit navn. Han kan godt sige at han er to år. Han har aldrig spurgt ”hvorfor” spørgsmål.
Når vi er sammen med andre mennesker som han ikke har set så tit eller kender så er han meget tilbageholdende. Han holder sig til sin mor eller far, men han leger på gulvet med legetøj. Men han er utryg ved at komme for langt væk fra os når han er nye steder. Dette er måske meget normalt i forhold til hans alder.
Han er også ofte bange for forskellige ting. Eksempelvis balloner da de kan smælde.
Han er ofte bange for at gå op ad nye trapper - så vil han holdes i hånd. At gå ombord på en båd kan få ham til at blive rigtig ked af det. At sætte sig ind i en ny bil gør ham bange. Han siger også hvis han er bange, Så siger han "bange bil". Han har så også humor og kan f.eks. sige "bange bamse" også griner han oprigtig fordi at han høre at det lyder fjollet. Så griner vi begge af det.
Han er ikke i stand til at fortælle os hvad han vil, derimod tager han vores ...
... hånd og trækker os med f.eks til legekøkkenet for at vise os noget. Han er lige begyndt at sige ”mor lege” så vil han have at jeg leger med ham. Når han leger så leger han ofte stille.
Når vi beder ham om at hente forskellige ting så henter han uden tøven de rigtige ting. Generelt så forstår han meget af hvad vi siger. Når jeg henter ham i børnehaven og spørger ham hvad han har lavet så har han aldrig svaret på det spørgsmål, det kan han ikke. Så kan jeg f.eks sige har du leget med Thomas idag så siger han ja eller nej. Han har også sagt nej Patrick så har det vist sig senere at Thomas var på ferie og at han var sammen med Patrick den dag.
Mit indtryk i forhold til det social er at han er glad for at være sammen med andre. Men jeg ved ikke hvor meget han leger med de andre børn i børnehaven. Det må spørge dem mere konkret om. Han er i hvertfald meget glad for at lege med sin storebror herhjemme (selvom at de desværre også tit skændes) men de leger og bruger hinanden meget. De griner sammen og leger fange leg, klæder sig ud, leger købmandsbutik osv.
Lillebror elsker sang og musik! Han prøver at synge med og kan også en del ord i en sang, men aldrig hele sangen eller verset.
Vi bor jo i udlandet og jeg tænker at det ville være godt for ham med en talepædagog i børnehaven, selvom at jeg kan forstå at det ikke er ligetil her. Der skal ansøges om en vurdering igennem PPT først. Vi taler dansk hjemme og læser danske bøger.
Børnehaven er obs på hans prog og de har sagt at de har mærket fremskridt på ham hvilket vi jo også har. Men alligevel føler jeg at det er langt fra hans jævnaldrende. Han har det sdste år været den ældste på hans stue og han skal nu starte i en ny afdeling om et par uger. Her tror jeg at han vil være i midten i forhold til alder, der vil være nogen på hans alder og nogen ældre og yngre. Men altså børnehaven har ikke nævnt indtil nu at de er bekymrede.
Vi har altid været obs på sprogudvikling og har læst en del for begge børn. Vi taler meget med børnene og særlig lillebror har vi egentlig trænet med (uden at han egentlig mærker det). Men vi læser for ham og snakker om den mad vi spiser under aftensmaden. Hvor mælken og ægget kommer fra osv.
Storebror kunne snakke meget da han var ligeså gammel som lillebror.
Han spiser godt, elsker mad og sover godt. Han er pt. i en overgangsfase i forhold til middagslur eller ikke.
Han er glad for børnehaven og trives ellers. Han er ikke i børnehaven fuld tid da jeg er på nedsat tid for at kunne være lidt mere sammen med dem.
Han bruger stadig ble- jeg synes det er svært at begynde på at lære ham at gå på toilettet når han ikke snakker så meget. Han tisser ofte på toilettet, men for sjov, aldrig vil han lave afførring på toilettet så derfor haster dette ikke.
Hvad tænker du om dette?
Hvad skal en 3 årig kunne (han fylder 3 om 1 måned). Og skal vi være meget bekymrede?
Tak for din hjælp.
Venligst mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...
Viden om børn:
Brystbetændelse
I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.
Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.
Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...
Feberkrampe
Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.
Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.