Svar: Sygdom og manglende appetit
7. august 2016
Alder:
21 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig synd, at jeres datter skal være syg hele tiden - lige nu er det sommer og hun skal samle kræfter til vinteren, så det er rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan du kan styrke hendes immunforsvar :)
Desværre er det sådan, at syge børn lettere bliver syge igen - så når hun er syg, så er det ret vigtigt, at I hjælper hende med at komme til kræfter, før hun atter sendes i dagpleje (mener hun går i dagpleje?). Heldigvis holder du barselsorlov med lillebror de næste mange måneder, så det giver forhåbentlig lidt bedre mulighed for en ekstra fridag hjemme i forbindelse med sygdom...
Når et lille barn bliver født, så vil det være beskyttet mod de fleste af de sygdomme, som mor har haft. Gennem navnestrengen gives der forskellige antistoffer til barnet, så det ikke er fuldkommen forsvarsløst, når bliver født og bliver konfronteret med en masse vira og bakterier. Det medfødte arsenal af antistoffer forsvinder dog ofte i 3-6 måneders alderen og her vil barnet ofte være særligt modtageligt for infektioner - indtil immunforsvaret kommer rigtigt op at køre..
Det er også sådan, at børn er nødt til at få en række infektioner for at udvikle en vis modstandsdygtighed. Barnets immunforsvar bliver stærkere med alderen, og man siger normalt, at det ofte tager to vintre med forskellige forkølelsevira at få opbygget immunforsvaret så meget, at en vinter kan overstås uden alt for mange sygedage... I skal derfor nok indstille jer på endnu en vinter med lidt snotnæse.. ØV!
Du har naturligvis ret i, at det vil være rigtig godt for jeres datter og hendes immunforsvar, hvis I kan få hende til at spise en varieret kost. Næringstoffer, vitaminer og mineraler i den daglige kost på virker vores krops evne til at opbygge og reparere gamle celler... Jo mere varieret, jo bedre vil det være.
Frugt, bær og grønt er vigtigt, så det er rigtig godt, at hun er glad for grøntsager. Brug grøntsager som meget som muligt i madlavningen, brug grøntsager når du bager. Medtænke bagte grøntsager i ovn - måske vil hun gerne spise kartoffelrôsti, ovnbagte kartofler eller bagekartofler med lidt smør eller dressing. Hun må også gerne få fint revet råkost med den alder hun har. Det kan være fint revet gulerod med lidt fint hakket kål, blandet med æble, appelsin, ananas eller lignende... Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg, ligesom du også kan lave frugt- og grøntsagssmoothies, så hun kan "drikke sine grøntsager" og på den måde få lidt ekstra :)
Fisk er vigtigt for at styrke immunforsvaret. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra. Du kan give hende fisk på mange måder - det kan være smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel i tomat. Det kan også være fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende - og så vil det også være rigtig godt, hvis I spiser fisk om aftenen. Det kan være ovnbagt laks, rødspætter, torsk, hellefisk eller hvad du nu kan finde på. Laksetærte eller lakselasagne vil hun måske også synes om...
Mange børn er ikke de store kødspisere og du kan godt sikre din datters behov for især jern og proteiner selvom hun ikke spiser kød. Fisk er igen vigtigt her, men derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan tilbyde hende korn og kornprodukter, bælgfrugter, nødder, - ost, mælk og mælkeprodukter og æg er også vigtigt.
Du bør også medtænke, at hun ikke udsættes for træk og kulde. Det er vigtigt, at hun er lun på brystkassen og på fødderne. Lune indesko kan være fornuftigt - også nu, hvor de faktisk er lidt koldt trods årstiden :) Du kan overveje, om hun vil have glæde af uldundertøj og uldnattøj. Det kan være en god idé fortsat at bruge bodystockings til hende og ikke todelt undertøj, så hun ikke "skiller på midten"...
I sygdomsbekæmpelse er håndvask også rigtig vigtigt. Hun bør have vasket hænder i forbindelse med bleskift, i forbindelse med måltider og også hvis hun får pudset næse. Daginstitutionerne (og dagplejere) har nogle retningslinjer, som bør følges - netop for at få nedsat antallet af sygedage hos børnene :)
Du skriver, at jeres datter ikke vil have samme aftensmad, som I spiser - hvad spiser hun så? Det er vigtigt, at du ikke laver "speciel-retter" til hende, men laver mad, som I alle tre kan spise. Der skal ikke være tale om børnemad eller voksenmad, men derimod om familiemad, og det vil være rigtig godt, hvis der altid er mindst en ting, som hun kan lide. Det kan være lidt kogte pastaskruer, lidt grøntsager, et stykke rugbrød eller lignende. Så kan hun gå igang med at spise det, lærer at spise noget af den mad, der er på bordet og fornemme spisetid - og stille og roligt kan mere variation så komme til. Hvis du konsekvent laver speciel retter til hende om aftenen, så lærer hun netop at spise anden mad end jer...
Det er også sådan, at børn i denne alder har det man kalder for fødevare-neofobi. Det er ikke kræsenhed, men derimod en naturlig afstandstagen overfor mad, der smager anderledes, eller har en anden konsistens, end de er vant til. Det er her vigtigt, at du fortsat serverer maden - og gør det igen og igen, så hun ser at I spiser maden og stille og roligt bliver tryg ved det. Du skal regne med, at hun nok skal smage på mange fødevarer 8-10 gange, måske flere gange, før hun er tryg ved det og gerne vil spise det. Så selvom hun afviser igen og igen, så er det vigtigt at blive ved med at servere det:)
I de perioder, hvor jeres datter har været syg og den ene sygedag nærmest har overtaget den anden, så har hendes appetit naturligt være nedsat, hun har haft kvalme og maden kan også have smagt anderledes - ligesom når vi selv er syge. Det er derfor den erfaring hun har med sig - og det er vigtigt, at I nu giver hende tid til at smage, fornemme konsistens, prøve sig lidt frem igen - så hun atter bliver tryg ved det at spise:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske