Svar: Skemad - hvad er næste skridt?
3. august 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev - det lyder som om, at det går godt hos jer, og at I trives som lille familie på fire :)
Nu hvor lillebror bliver 7 måneder, så vil det være rigtig godt, hvis du kan skrue antallet af amninger ned - og øge antallet af skemåltider. Det hænger naturligt sammen - jo mere skemad han får og jo mere vand han drikker til måltiderne, jo mindre mælk har han behov for - og jo mindre mælk han får, jo mindre du ammer, jo mere skemad vil han spise...
Mit forslag til en dagsplan, lavet efter dine angivne tider, og som passer til en dreng på 7 måneder, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop. Storebror og lillebror spiser morgenmad samtidig.
Storebror afleveres
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først. Mellemmåltidet erstatter denne amning.
Frokost 12.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden, hjemmelavet mos - eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Skal IKKE ammes herefter
Mellemåltid i form af frugt - blød frugt i hånden og frugtmos gives af ske, vand af kop.
Ammes og puttes til anden lur ca kl 15
Skal IKKE ammes herefter - kan i stedet blive tilbudt lidt vand af en kop, hvis han er tørstig, når han vågner
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er jeres mad, almindelige børnevenlige retter. Suppleres gerne med kogte blomkål- eller broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, som han kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 24: Ammes - og skal herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, så følger min dagsplan dine tidspunkter - men der er skåret rigtig mange amninger væk og det vil naturligt have betydning for din drengs indtag af og også lyst til skemad.
Når han begynder at undvære brystet midt nat og ikke længere drikker så meget mælk i løbet af dagen, så skulle der gerne begynde at komme mere appetit og lyst til skemad og mad med lidt mere bid :) Væskebehovet skal også dækkes af vand. Han skal have vand til alle måltider og vand imellem måltiderne, hvis han virker tørstig. Du skal ikke længere "toppe op med brystet" for at sikre ham nok - han skal nok få, hvad han har behov for:)
Han må meget gerne få jeres mad, blendet eller moset med en gaffel, som han nu kan kapere det. Det er netop vigtigt at tage udgangspunkt i familiemaden, så han lærer at spise det samme som jer og så han får naturlig variation :)
Ud over at få skruet mælkeindtaget ned, så kan det være en god idé, hvis du kan give ham lidt mad i hånden - blød frugt, kogte grøntsager, rugbrødsbjælker eller lignende - og derefter følge efter med skemaden. Mad i hånden er med til at stimulere ham mundmotorisk og gøre ham klar til mad med mere bid, og samtidig også vise ham, at det er spisetid :)
Det er netop vigtigt, at du begynder at variere hans indtag af grød og mos nu - så mere varieret, jo bedre er det.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner, guides igennem måned for måned - og der er et fødevareregister, hvor du kan slå op, hvis I skal have noget og du er i tvivl om, hvorvidt han må få det eller hvordan det skal tilberedes :)
Fortsat rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske