Svar: Mad - 4 mdr.
1. august 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)
Det lyder som om, at du har fundet det rigtige tidspunkt at starte op med skemaden. Jeres dreng åbner munden, tager rigtig fint imod og spiser store portioner. Han er interesseret i maden og det lyder også som om, at hans mave følger fint med.
Det er dog vigtigt, at du stadig holder mængden af skemad lidt nede. Han er stadig så lille, at mælk skal være hans hovedindtag og derudover, så kan man nogle gange risikere, at han begynder at lukke munden for skeen, hvis man starter for voldsomt ud. Det betyder, at når han så bliver 6 måneder og rigtigt skal igang med grød, mos, kød, fisk osv. så vil han pludselig ikke spise... Derfor er det vigtigt og rigtig fint, hvis du giver ham skemad to gange dagligt som nu - men holder mængden lidt nede.
Det er også vigtigt, fordi der stadig skal være plads i maven til mælken. Det betyder, at det er bedre, at du giver ham 1 dl. grød eller mos, vand af kop og så følger efter med brystet - og han så drikker fint med mælk fra dig - end at du giver ham f.eks. 1.5 dl eller mere, og han så afviser brystet eller ikke drikker helt nok. Hvis han ikke får tilstrækkeligt med mælk/væske i løbet af dagen, vil han naturligt søge det om aftenen og natten. Som sagt er mælken stadig hans hovedindtag og derfor skal du forsøge at finde balancen mellem at give ham skemad nok, men ikke få fyldt ham så meget op, at han må die hele natten igennem...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan variere mellem grød og grøntsagsmos. Så han f.eks. får grød til frokost og får grøntsagsmos til aften. Du må gerne variere mellem forskellige grødtyper f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød osv. Og du må gerne lave grøden lidt fast, dog stadig cremet i konsistensen, så han spiser rigtig grød af en ske - og ikke for tynd og vællingeagtig.
Du må også meget gerne bruge lidt frugtmos som topping på grøden. Det er med til at holde maven igang naturligt og giver samtidig en variation af smagen. Grød smager naturligt meget forskelligt alt efter om det er sveskemos, æblemos eller jordbærmos du kommer på. Du kan lave frugtmos og bærmos selv, men du kan også købe det på glas og bruge dette - det kan være praktisk og let i hverdagen.
Det vil være rigtig godt, at du tilbyder ham grøntsagsmos om aftenen og meget gerne tager udgangspunkt i de grøntsager, som I forældre spiser. Det kan f.eks. være mos af kartofler, gulerødder, blomkål, broccoli, squash eller lignende. På den måde lærer at han at spise mad, som I også spiser :) Mosen skal være lind og cremet i konsistensen.
Sammen med skemaden skal han have vand af kop. Det lærer han at drikke hen af vejen - og derudover vil det være rigtig godt, at du som nu, ammer ham før hver lur. Ved at følge en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får brystet før søvn, så hjælper du ham til at blive fyldt tilstrækkeligt op og på sigt kunne undvære brystet om natten.
Du skal regne med, at han i en alder af 4-5 måneder, vil have brug for ca 7 amninger i døgnet ved siden af skemad to gange dagligt og vand af kop. Når han bliver 6 måneder, kan du begynde at introducere en morgengrød, så han får skemad tre gange dagligt. Derudover begyndes i denne alder med kød, fisk og et større udvalg af grødtyper og grøntsager, ligesom han også skal have mad i hånden til den tid. Han skal dog stadig ammes før hver lur, aften og sen aften - det vil ofte være passende med 6 amninger i døgnet i denne alder og det betyder, at han i 6 måneders alderen vil begynde at kunne sove igennem - det vil sige sove 5-6 timer uden mælk, f.eks. fra kl 23.30 til 05... Det er dog en forudsætning, at han hele dagen igennem får både skemad, vand af kop og tilstrækkeligt med bryst...
Mit forslag til en dagsplan, med den alder din dreng har nu, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 09: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 10.30-11: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12 som nu
Eftermiddag 16: Ammes og sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at amme ham sen aften før du selv går i seng - hvis du kan holde dig vågen til kl 23 :) Du må gerne amme ham fra begge bryster, så han bliver fyldt ekstra op. Herefter vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge ham i hans egen seng, så han starter natten med at sove på afstand til dig.
Når han ligger sammen med dig, så kan han dufte din mælk - og det er naturligt svært for ham så at undvære brystet. Hvis han sover på afstand af dig, så kan det være lettere for ham at finde roen og ikke behøve brystet så meget. Du kan evt. koble hans seng til din seng - fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil give dig mulighed for at berolige ham med dine hænder, nærhed osv. om natten - men uden at han får brystet og stadig mærker, at du er der - samtidig med at han lærer at sove lidt for sig selv.
Midt nat vil han naturligt have behov for mælk igen, hvor du så må amme ham og igen gerne forsøge at putte ham over i egen seng, når han har spist godt :) Og tidlig morgen kan du så tage ham over til dig, amme ham og gerne forsøge at sove lidt videre, så I begge får den ekstra søvn, som I nok har brug for :)
Du skriver: "Jeg mener jo at hvis han kan sove fra 20.00-01.00, så kan han også sove fra 01.00-04.00 (og egentlig også længere)". Det er ikke korrekt. Du skal kun regne med, at han kan sove 3-4 timer uden mælk. Han må gerne tage et langt søvnstræk på 5 timer som fra kl 20 til 01 - men det kan være rarere for jer begge, at et sådan søvnstræk måske ligger fra kl 23 til 04.... og derfor kan det være en god idé, at du som sagt tager ham op og ammer ham sen aften, før du selv går i seng. Han kan højst sandsynligt kun klare et så langt søvnstræk i døgnet - som sagt, vil han have behov for ca 7 amninger, hvilket netop betyder amning ca. hver 3-4 time... Du behøver højst sandsynligt ikke vække ham sen aften, når du vil amme ham. Tag ham op og prøv at lægge ham til og se om han så ikke spiser fint i søvne - og put ham derefter i seng igen:) Hvis han ikke kan spise omkring kl 23, så må du lade ham vågne af sig selv og så amme ham, når han selv viser behov. Så ligger det lange søvnstræk dog blot om aftenen og ikke om natten, og sådan er der også børn, som trives bedst, og det er naturligvis helt i orden:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står "ny revideret udgave" på forsiden :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske