Svar: Hvordan skabes en rytme?
7. juli 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Nu hvor jeres datter er 5 måneder gammel, så vil det være en rigtig god idé, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor hun får 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan tilbyde hende skemad 2 gange dagligt - frokost og til aften. Hun kan få grød til frokost og mos til aften - udgangspunktet om aftenen kan være de grøntsager, som I andre spiser. Så hun på den måde naturligt vænnes til at få lidt familiemad :) Sammen med skemaden skal hun have vand af kop eller snapseglas.
Hun skal ikke spise store mængder skemad. Det vil være helt fint, hvis hun blot spiser ½-¾ dl. Hvis hun spiser meget mere end det, så risikerer det at tage pladsen op for flasken. Det er derfor bedre, at du tilbyder hende en mindre mængde skemad og hun så drikker sin flaske, end at du tilbyder hende større mængder skemad og hun så afviser flasken eller ikke drikker nok.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½-¾. dl. grød, gerne med lidt frugtmos eller bærmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger naturligt af, hvor lang hendes formiddagslur er
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes ½-¾ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske. Nogle børn har også en rytme, hvor de får flaske kl 20 og så sover til først på natten f.eks. kl 01 - og det er også helt fint. Det vil ofte betyde, at hun så får en flaske mindre om natten. Begge dele vil være helt normalt for alderen.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at starte dagen til nogen lunde samme tid hver morgen. Jo mere fast stå op tidspunktet ligger, jo mere fast vil hendes spise- og puttetider ofte også ligge resten af dagen.
Selvom hun nogle gange sover lidt længere lure og atter andre gange sover lidt kortere lure, så vil det være rigtig godt, hvis spisetiderne kan ligge nogenlunde ens. Det vil være med til at påvirke hendes indre rytme, hendes indre ur. Så selvom hun en dag måske kun sover formiddagslur på 40 minutter og en anden dag måske pludselig kan sove 1.5 time, så vil det være rigtig godt, hvis hendes frokost serveres til nogenlunde samme tid. Prøv om du kan holde dig inden for +/- en halv times forskel.
Jo mere ens I kan forsøge at lave dagene og jo mere hendes rytme på den måde hjælpes på vej, jo lettere vil det ofte også blive at putte hende. Igen fordi det indre ur påvirkes og hun vil begynde at få en naturligt fornemmelse for træthed - at hun er parat til at skulle sove, når du putter hende :) Og på den måde kan gråden før søvnen måske mindskes. Det er naturligt lettere at falde i søvn, når man føler sig træt og parat, end at skulle sove, hvis man puttes for tidligt eller er nået at blive overtræt :)
Nogle børn sender tydelige signaler - de viser meget tydeligt, at de er trætte eller sultne - andre børn er sværere at aflæse. Hvis det er svært at tyde jeres datters behov, så kan det være en god idé at kikke på klokken. I stedet for blot at se på hende og prøve at vurdere, om hun skal sove nu, spise nu, have mælk nu, lege nu... så læg mærke til tiden og prøv at følge ovenstående dagsplan - det kan måske hjælpe dig på vej :)
At hun pludselig vågner med skrig, når hun sover, kan skyldes flere ting - det kan sagtens være drømmeaktivitet og alder, som spiller ind. Hun kan også være sulten, have brug for mere mælk.. Hun kan have ondt i ørerne eller andet, som vækker hende... Hvis det fortsætter vil det være en god idé at få jeres læge til at tjekke hende igennem :)
Så.. prøv at følge ovenstående dagsplan - forsøg at sikre dig at hendes stå op tidspunkt om morgenen og hendes puttetidspunkt om aftnen ligger nogenlunde fast, forsøg at holde fast i spisetider om dagen, og en rytme, hvor hun får skemad og vand af kop to gange dagligt og altid tilbydes flaske, før hun skal sove. Og lad så søvnen varierer i løbet af dagen. Prøv at lade være med at stresse over, hvorvidt hun sover 40 minutter, en time eller mere - prøv i stedet at give hende mulighed for at få de tre lure, de tre afbræk i løbet af dagen og fokuser på rytmen mere end varigheden af søvnen lige nu :)
Jeg håber ovenstående viser lidt hvordan :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer til jer alle tre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske