Svar: At blive storesøster - 3 år
6. juli 2016
Alder:
3 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er naturligt en meget stor omvæltning at blive storesøster, og det er helt naturligt og blot et sundhedstegn, at jeres ældste datter reagerer :) Selvom hun virker stor i forhold til sin lillesøster, så er hun stadig en meget lille pige og det er meget svært for hende at skulle dele mor og far med en anden.
Man sammenligner det ofte med de følelser, der ville opstå i dig, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde og meddelte dig, at nu skulle hun sove i soveværelset og hende elskede han... ja han elskede naturligvis også stadig dig, men nu skulle hun også være der... Hvordan ville du have det? Hvilke følelser ville der opstå i dig? Hvad ville du have brug for i en sådan situation?
Det er lidt sådan, du skal prøve at se det. Det er naturligt svært for jeres ældste datter, at I har bragt lillesøster ind i jeres familie. Lillesøster er en konkurrent til jeres kærlighed og storesøster bliver i tvivl om, hvorvidt der stadig er plads til hende. Derfor vil hun søge jer ekstra meget - og viser det f.eks. ved at ville være i soveværelset, selvom hun ikke plejer at være der. Hun kan også gå lidt tilbage i udvikling - ting hun har kunnet før, kan hun pludselig ikke. Hun kan begynde at snakke babysprog osv. Alt sammen, fordi hun ser, at I er sammen med lillesøster på en anden måde, end I er sammen med hende, og det gør ondt i hende.
Storesøster kan meget hurtigt føle sig tilsidesat, hun vil føle, at hun ikke længere er den foretrukne. Hun kan sammenligne sig med lillesøster og nogle gange føle sig usynlig i forhold til hende. Hun ser jo, hvordan I sidder tæt med lillesøster, sidder og pludrer osv. Når I sidder med lillesøster, så er kontakten helt speciel - I taler på en særlig måde, I har et særligt blik og hun ser båndet mellem jer - og det giver hende følelsen "de to har noget sammen, de giver det til hinanden og ikke til mig" - og det er det, som gør ondt.
Det er vigtigt, at tage disse følelser alvorligt og anerkende, at hun lige nu har det svært. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan vise storesøster, hvor meget hun stadig betyder for jer og hvis I igen og igen kan give hende følelsen af, at hun er noget ganske særligt. Nogle gange kan det være en idé at vise hende billeder eller film fra dengang hun var baby, så hun ser, at I gjorde det samme med hende. Ligesom det vil være rigtig godt at fortælle hende, hvad hun kan nu og hvor godt det er - så hun får en følelse af, at det faktisk ikke er bedre at være baby og en følelse af at hun ikke skal lave sig om, for I elsker hende præcis som hun er - og det vil I blive ved med.
I skal være opmærksomme på at prioritere tid med hende, så hun netop føler sig prioriteret. I skal være opmærksomme på ikke at stille for mange krav til hende netop nu, men nogle gange nurse hende lidt ekstra. I skal være opmærksomme på, at når verden nogle gange bryder sammen for hende, så er det ikke fordi hun er hysterisk, men fordi det naturligt er svært at være hende - igen sætte dig ind i, hvordan du ville have det, hvis din mand kom hjem med en ny kvinde og tænke på, hvad du ville have behov for. Måske at han satte sig og holdt om dig og igen og igen fortalte dig, hvor dejlig han syntes at du var :)
Det kan være en god idé at læse bøger om at blive storesøster. Der findes også en gammel børnebog af Mats Letén der hedder "Jeg vil også være baby"... Nogle gange er det lettere at tale om følelserne i bogen end at tale om sig selv, og det kan stadig være med til at hjælpe hende til at bearbejde det hele lidt...
Det kan også være en god idé at sætte ord på de ting, som hun måske oplever svære og på den måde gøre dem legale. I kan f.eks. sige "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at..." eller "du kan ikke lide, når lillesøster græde, det er også dumt" eller "du vil bare så gerne have, at det var os to igen" eller lignende. Og nogle gange vil det være bedre, at I slet ikke siger noget, men bare er der for hende, sætter jer med hende, holder om hende, vugger hende, synger for hende, kilder hende og måske siger "jeg slipper dig aldrig igen" eller "jeg kysser dig for evigt" eller lignende, så hun direkte fysisk mærker je. Hun ser jo, at I er fysiske med lillesøster hele tiden og oplever måske at I ofte siger til hende "nu må du lige vente lidt" eller "du må lige selv tage sko på" eller lignende - og det har hun ikke lyst til, og det kan hun slet ikke overskue lige nu...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske