Svar: Brug af flaske
30. juni 2016
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om, at I har truffet den rigtige beslutning og gå over til fuld flaske - og det er dejligt, at du er i en mødregruppe, hvor du ikke føler dig alene om dette valg, og hvor det er ligeså legalt at give flaske, som at amme :)
Modermælkserstatning vil ofte mætte lidt mere end modermælk og det betyder, at børn der får fuld flaske ofte ikke spiser helt så hyppigt, som børn der ammes.
Det er også sådan, at modermælk består af flere dele, og den første del er vandholdig og tørstslukkende. Det betyder, at børn der ammes ofte vil melde sig ved brystet og die kortvarigt, fordi de er tørstige.
Den samme mulighed er der ikke for børn der får flaske. Når de spiser af flasken, så får de et reelt måltid, og dette måltid skal egentlig både dække deres behov for mælk (mad) og deres behov for væske. Men - børn som ikke ammes kan, hvis det f.eks. er meget varmt, godt have behov for at få lidt kogt vand som supplement til flasken. Vandet skal kogtes frem til 4-månedersalderen, herefter kan der tilbydes koldt vand fra vandhanen, hvor min. 200 ml er løbet af, før vandet fyldes i koppen.
Det betyder, at hvis din datter f.eks. har sovet en kort lur og vågner og virker svedig og varm, så kan du godt give hende lidt kogt vand, som tørstslukker - ligesom du normalt ville lægge hende til brystet, og hun så ville die kortvarigt. Og herefter kan I så pludre, lege lidt osv. og så kan du skifte hende, tilbyde hende en flaske og putte hende.
Andre gange sover hun en længere lur og er naturligt sulten, når hun vågner, og du kan se at det f.eks. er 3 timer siden hun spiste sidst - og så giver du hende en fuld flaske, fordi hun så skal have et reelt mælkebehov dækket. Og før hun så skal sove igen, så vil hun måske have brug for blot at få en sut at falde til ro på.
Atter andre gange vil hun vågne af en lur, virke til at have lyst til at pludre, har måske brug for at få skiftet sin ble osv. Og når hun så har været vågen i en times tid, så kan du fornemme, at hun er sulten - og så giver du hende flasken her - og så er hun måske vågen lidt igen og puttes så lidt senere - så flasken kan også ligge midt i hendes vågenperiode.
Du skal naturligvis altid sikre dig, at hun får sit samlede behov dækket - hun må f.eks. ikke få så meget kogt vand, at det erstatter hendes mælkeindtag. Hun må heller ikke blive "holdt hen" og vente en time på en flaske, hvis hun reelt er sulten - så skal hun naturligvis have sin mælk. Fordelen ved flaske er dog, at du jo præcist ved, hvor meget hun drikker, og du kan udregne hendes behov og derfor følge med i, at hun hele tiden får det, som hun har behov for.
Nogle gange vil hun naturligt også søge, fordi hun har et suttebehov. Når børn dier ved brystet, så kan en amning godt tage 30 minutter eller mere - når børn spiser af en flaske, så er måltidet hurtigere overstået. Det betyder, at hun godt kan have et suttebehov, og derfor glæde af en sut. At hun virker søgende betyder derfor ikke altid, at hun skal have mælk. Igen må du prøve at se lidt på klokken og fornemme, hvornår hun har spist sidst, hvor meget hun har spist og så prøve at tilbyde en sut og se om det mere er et suttebehov end flaskebehov... Dog uden at hun bliver holdt for meget hen - det er hele tiden en balance. Ofte vil det være sådan, at du starter med at give flaske og så tilbyder sutten efterfølgende, hvorved hun så falder til ro.
Og stille og roligt så vil tiden naturligt også arbejde for jer. Når hun bliver så gammel, at hun spiser skemad, så vil det være rigtig fint med en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så får flaske, før hun skal puttes til sin lur. Så flasken til den tid naturligt indgår som en fast del af putteritualet. Men lige nu vil det være nødvendigt, at du er lidt fleksibel og forsøger at følge hende signaler. Dog - rigtig fint, at arbejde på, at hun spiser hver 3-4 time - det vil sige, at hun får 6-8 flasker i døgnet og ikke mere end det :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske