Svar: Vores søn falder i vægtkurve
21. juni 2016
Alder:
5 mdr.
Kære M´s mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt frustreret og bekymret, når din dreng ikke tager nok på og falder ned på sin vægtkurve - og når jeg ser din dagsplan, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du skruer en lille smule ned for indtaget af skemad, og meget gerne tilbyder 2 flasker ekstra.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen trives med 6-7 flasker i døgnet. Jeres dreng får kun fire flasker, hvilket ofte er passende til børn i 7 måneders alderen - som jo i den alder så samtidig spiser flere skemåltider.
Det er vigtigt at finde balancen mellem at give ham den mængde skemad, som han har behov for og samtidig ikke give ham så meget skemad, at det fjerner hans lyst til mælk. Det er således bedre, hvis du "kun" giver ham 1 dl. grød eller mos, vand af kop og så 1-1.5 time efter giver ham flaske, før han skal sove - end at du giver ham 2 dl grød eller mos, og han så ikke drikker nok eller afviser flasken helt.
Når jeg ser din dagsplan, så ser det ud som om, at han får morgenmad og derefter puttes og så tilbydes han flaske, når han vågner. Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at lave en plan, hvor han får skemad, når han vågner og flaske, før han skal sove. Netop for at give plads i maven til begge dele.
Derudover vil jeg foreslå, at du lige nu giver skemad frokost og aften - og ikke morgen og frokost. Når han bliver 6 måneder, vil det dog være fint, at du tilbyder ham morgengrød igen, og så kan han få skemad 3 gange dagligt. I 6 måneders alderen vil det også være rigtig godt med lidt mellemmåltider - men han skal i denne alder have 5-6 flasker ved siden af skemaden.
Mit forslag til en dagsplan til en dreng på 5 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske (må gerne drikke mere end 100 ml, hvis han kan. Lad ham selv styre behovet).
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød (max 1 dl), gerne lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30 - tidspunktet afhænger lidt af, hvor lang hans formiddagslur er
Eftermiddag ca. 16: Tilbydes flaske og sover herefter dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske
Midt nat - evt. flaske - det vil sige, at hvis han vågner om natten, så vil det være et forsøg værd at give ham en ekstra flaske her, for at øge hans indtag og dermed øge hans vægt - i stedet for f.eks. at lulle ham videre i søvnen med en sut.
Hvis han sover hele natten igennem, så skal du ikke vække ham - med mindre, det er helt umuligt at få en ekstra flaske i ham i løbet af dagen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og min dagsplan lidt videre frem :) Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og får lidt idé om, hvad hans behov er fra nu, og indtil han er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står "ny revideret udgave" på forsiden. Så er den helt up to date i forhold til Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens nye retningslinjer for mad og mælk til børn.
Rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske