Brev:
Vores søn falder i vægtkurve
21. juni 2016
Alder:
5 mdr.
Vores søn falder i vægtkurve
Kære Helen
Vores søn er 5 1/2 måned. Han er en glad og nysgerrig dreng. Smiler, pludre, ruller rundt, viser tegn til at ville op og sidde osv.
Han blev flaskebarn da han var 8 uger, da han var alt for nysgerrig til at ligge med sit hoved ind i brystet, hvor der ikke foregik så meget. Samtidig tog han ikke nok på i vægt og jeg var bekymret for at han ikke fik nok hos mig.
Han har altid haft problemer med at spise. I en lang periode ville han kun tage flasken hvis han sov. Så kom der en periode hvor han kun ville tage flasken, hvis der nærmest stod et cirkus klar med underholdning mens han fik flaske. Han har drukket mellem 750-1000 ml i døgnet.
De sidste 1,5 måned er gået godt. Han får skemad 2 x dagligt og resten er flaske. Pr. skemåltid spiser han 1-2 dl og drikker vand/mælk for 50 ml. Får han kun flasken drikker han over 120ml pr gang - sommetider det dobbelte.
Vores mad rutine er således:
05.00 flaske (100ml)
07.30 skemåltid 1-2 dl. + væske (50ml)
10.30 flaske (150ml)
14.00 skemåltid 1-2 dl + væske (50ml)
18.00 flaske (150ml)
22.00 flaske (200ml)
Problemet er at han ikke tager nok på i vægt. Alle de gange vores Sp har været på besøg er han faldet i vægtkurve. Ca. 3 kurver er han faldet. I dag var jeg til 5 måneders undersøgelse og sørme om han ikke også er faldet i kurve hos læge igen.
Han var en stor dreng ved fødslen (4200g og 54cm) og flere gange har jeg fået besked om at store børn liiiiige skal justere sin egen kurve. Han vejer dags dato 7500g og er 70cm. Jeg bliver bekymret over at han ikke tager nok på fordi det har stået på siden jeg fødte ham.
Jeg tilsætter fedtstof i hans mos efter anbefalingerne.
Han virker ikke sulten efter mere mad.
Han ligner en dreng som trives ellers.
Har du nogle gode råd? Er der nogle steder jeg kan justere i måltiderne så han tager mere på? Eller skal jeg forsætte som jeg har gjordt hidtil?
Det er meget opslidende for mig at få afvide at vores dreng ikke tager nok på. Jeg vil jo kun hans allerbedste.
Kærlig hilsen
Mor til M