Svar: Hvad skal prioriteres mht yoghurt - fedtindhold, proteinindhold eller økologi?
20. juni 2016
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit fine spørgsmål - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Generelt vil jeg sige, at næringsindhold må vægtes frem for økologi. Det betyder, at I kan være nødt til at gå på kompromis med jeres ønske om kun at give jeres datter økologiske fødevarer, for at sikre hende det næringsindhold, som hun anbefales.
Når det så er sagt, så er det jo meget små mængder yoghurt, jeres datter får. Det vil naturligt indgå som del af en varieret kost, og derfor kan hun naturligvis sagtens få sit behov for næringsstoffer dækket på anden vis. Du kan altså godt sikre hende både fedt og protein på anden måde, via andre fødevarer.
Med hensyn til lige netop fedt og protein, så vil mit skøn være, at fedtindholdet må vægtes fremfor proteinindholdet. Det er ofte ikke protein i kosten, som børn mangler, og surmælksprodukter med et højt protein indhold anbefales først fra 2 års alderen. Det gælder f.eks. ymer, ylette og skyr.
Det samme gælder de fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og lignende. Det er vigtigt, at små børn ikke spiser alt for fedtfattigt, og derfor anbefales de fedtfattige mælkeprodukter først fra 2 års alderen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske