Svar: Skemad, hvordan og hvornår?
18. juni 2016
Alder:
5 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af mit tidligere svar :)
Når vi som forældre giver vores børn mad, så gør vi det naturligt lidt forskelligt, og hele situationen bliver blot en anden, når det er far, end når det er mor... Det vigtigste er, at du forsøger at tage det så stille og roligt som muligt. Og når far er hjemme, lad ham endelig give mad - men lad også dig gøre det, imens I alle tre sidder ved bordet, så det bliver så naturligt som muligt, at det at spise, er noget I gør sammen, ligesom det er naturligt, at I begge hjælper jeres lille dreng.
Når jeres dreng skal spise ½-¾ dl skemad til frokost, så må I gerne begynde at give ham lidt skemad om aftenen. Det er bedre, at han får ¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl. eller mere på en gang. Det giver for det første plads i maven til mælken, som han stadig har behov for og samtidig giver det mulighed for variation, idet han kan få grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Når han bliver 6 måneder, vil det være fint at starte med det 3. skemåltid, og det vil ofte være morgengrøden. I denne alder vil det også være rigtig fint at starte op med lidt mellemmåltider - det vil ofte være frugt - frisk frugt og frugtmos. Til alle måltider skal han have vand af kop.
I begyndelsen kan det være fint at amme ham efter skemaden, fordi det kan gøre at han bedre kan nedbryde skemaden og hans mave dermed bedre kan kapere det. Men stille og roligt vil det være rigtig godt, at du arbejder på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur - sammen med vand af kop - og så ammes før han skal sove næste lur. På den måde skabes der plads i maven til begge dele og han får stadig mælk som en fast del af sit putteritual, så han stadig sover godt :)
Det er fint med hjemmelavet mos - men vær opmærksom på, at han også har brug for variation. Hvis du altid giver ham det samme, så får han ikke variation nok. Derfor kan det være en god idé, at du tager udgangspunkt i den mad, som I forældre spiser. Så får han naturligt en variation af forskellige grøntsager og når han bliver 6 måneder skal han også have kød og fisk i mosen. Lige nu, hvor I starter op med skemaden, er det dog helt fint med mosen fra fryseren - så han ikke får alt for meget forskelligt på en gang :)
Du kan godt medbringe hjemmelavet grød eller mos. Men det skal medbringes i en køletaske og med et køleelement, så det bliver holdt koldt, og det kan holde sig meget kortvarigt på denne måde... Når I er på tur, vil det derfor være mere praktisk at købe de færdiglavede produkter. De er varmebehandlede og kan derfor holde sig uden at være på køl. De er samtidig med til at give ham en variation af forskellige fødevarer. De indeholder ikke sødemidler, kunstige farvestoffer, smagsforstærkere og konserveringsmidler. De kan dog godt have en vis sødme i smagen. Det skyldes, at varmebehandlingen trækker den naturlige sødme fra grøntsager og frugter frem og at man ofte vælger at bruge fødevarer, som har en naturlig sødme - det kan være f.eks. gulerødder eller forskellige rodfrugter. De færdiglavede produkter må gerne indgå som del af en varieret kost - altså i kombination med din færdiglavede mad :)
Du skal købe produkter, som passer til din drengs alder - der vil stå 4-6 måneder på indpakningen til den alder, som han har nu :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske