Svar: At amme fuldt ud - 1 mdr.
12. juni 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Stort tillykke med den lille pige, dejligt at høre, at du har min bog om amning og flaske - og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Det er helt naturligt, at du producerer mere mælk i det ene bryst end I det andet. Sådan er det hos de fleste kvinder, for vores bryster er forskellige. De er lidt forskellige i størrelse, lidt forskellige i kirtelvæv og dermed også forskellige i forhold til mælkeproduktion. Det er dog vigtigt, at du forsøger at stimulere begge sider ligeligt, så din datter stadig får mælk fra begge sider - men et bryst skal "tømmes" af gangen.
Det lyder som en rigtig fin rytme, hvis hun spiser ca. hver 3-3.5 time. Det lyder passende for hendes alder og burde umiddelbart dække hendes behov. Derudover skal du naturligvis lægge hende til, hvis hun virker søgende og tørstig og så lade hende die kortvarigt, så hun får den vandholdige og tørstslukkende mælk.
Det er korrekt, at det er hyppigheden af amning, som øger din mælkemængde. Det giver altså mere mælk at amme (eller malke ud) hver anden time i stedet for hver fjerde time. Det har ikke samme effekt, at du ammer i 45 minutter i stedet for i 20 minutter.
Hvis du gerne vil prøve at stimulere til ekstra mælk, så kan du derfor godt prøve at malke ud, når din datter sover. Så du på den måde få vist din krop, at der er behov for lidt mere mælk og produktionen derved sættes op.
Du kan faktisk også gøre det, at du prøver at malke ud samtidig med at du ammer. Det at begge bryster stimuleres samtidig kan gøre, at mælkeproduktionen også øges. Det vil sige, at hvis du ammer hende på venstre bryst, så kan du malke ud på højre bryst imens.
Din mælkeproduktion kommer hurtigt op. Man siger normalt, at efter ca 1 time er 45% af mælken dannet igen, efter 2 timer ca 70% efter 3 timer ca 90 % og efter 4 timer er 100% mælk dannet igen. Hvis du således begynder at opleve, at din datter tager et lidt længere søvnstræk i løbet af dagen, så kan det være godt at du her stimulerer og malker ud med en brystpumpe, netop for på den måde at holde produktionen oppe. Og der vil stadig være noget at komme efter, når hun så vågner måske 1.5-2 timer efter og gerne vil have mælk igen.
Det er også vigtigt for din mælkeproduktion, at du får slappet af i løbet af dagen. Hvis du stresser, så vil det kunne påvirke din mælkeproduktion negativt. Det er på samme måde vigtigt, at du husker at spise og drikke hele dagen igennem, - mange små måltider, så du lidt populært sagt, har noget at lave mælk af. Og så er det også vigtigt, at du er opmærksom på at holde dig varm. Vær især opmærksom på ikke at få træk, kolde fødder og hænder - det kan også påvirke dine bryster og din mælkeproduktion. Brug meget gerne ammeindlæg i uld/silke og sørg for ikke at have bare tæer, når du går rundt...
Du kan også prøve en medicinsk tilgang - Hvis du oplever, at du har mælk, men at din nedløbsrefleks er lidt langsom, så kan du have glæde af en oxytocin-spray. Her tager du et pust i hvert næsebor lige før du lægger til - det får mælken til at flyde lidt lettere.
Du kan også få Primperan eller tablet Emperal. Der gives 10 mg tabletter 3 gange dagligt og kun i 5-7 dage. Hos ca. halvdelen af kvinderne vil mælkeproduktionen øges og forblive høj selvom behandlingen stoppes. Hvis der ikke er effekt indenfor 7 dage, vil der ikke komme effekt - heller ikke selvom behandlingen forlænges. Du bør ikke tage Emperal eller Primperan, hvis du har haft en depression inden for det seneste år eller er i behandling for en depression eller tager antipsykotika. Du bør heller ikke tage emperal/primperan, hvis du har fået lavet en brystreduktion.
Man kan også give Domperidon, som også kan være med til at øge mælkeproduktionen. Der skulle være færre bivirkninger ved at tage Domperiodon. Hverken Emperal/Primperan eller Domperidon er dog godkendt af Sundhedsstyrelsen til behandlling af ammeinsufficiens - og du bør derfor drøfte fordele og ulemper med din læge. Det er lægen, der skal udskrive medicin - også hvis du har brug for en syntocinon spray.
Det er rigtig godt, at du giver din datter udmalket modermælk eller modermælkserstatning på flaske, når du fornemmer, at hun har behov for det. Det at få den ekstra mælk er med til at give hende den energi, som hun har behov for, samtidig med at det giver hende en ro og gør, at hun begynder at sove lidt længere og lidt bedre og dermed vågne op og også kunne spise bedre og mere effektivt ved brystet. Hun lærer også at have en vis mængde mælk i maven og vil derfor også stille og roligt efterspørge lidt mere mælk. Det er nemlig også vigtigt, at du ikke vænner hende til at "slatspise" lidt hele dagen igennem, men netop forsøger at skabe mere og mere rytme for hende, hvor hun får mælk og derefter puttes.
Når du lægger din datter til ved højre bryst og du fornemmer, at hun bliver urolig og hun slipper brystet, så må du gerne tage hende fra, lade hende bøvse men så lægge hende til højre bryst igen. Det kan være en god idé, at du f.eks. starter med at lægge hende til i den traditionelle stilling og herefter lægger hende til igen men i tvillingestillingen, På den måde hjælper du hende til at spise længere tid fra højre side og samtidig også hjælpe hende til at stimulere og tømme brystet bedst muligt.
Nogle gange kan det være en god idé, at du forsøger at skabe en rytme, hvor du hjælpe hende med at spise godt og effektivt fra et bryst. Herefter giver du hende så toppen fra modsatte side og putter hende. Næste gang du så ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, hjælper hende med at spise godt i bund der og efter en pause, hvor hun bøvser, måske skal skiftes osv. så kan du tilbyde toppen fra modsatte side og putte hende igen.... På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur.
Det er altid svært at sætte tid på en amning, men det lyder fint, at du lader hende spise ca. 30 minutter og herefter supplerer med lidt ekstra mælk, hvis hun virker til at have behov for det. Det er vigtigt, at hun også hjælpes til at spise og til at sove derefter :)
Pas på med sutten. Det er vigtigt, at hun ikke stiller sit suttebehov med en narresut men i stedet ved dit bryst. Brug derfor kun sutten, når du er sikker på, at hun er fyldt rigtig godt op med mælk og lige før hun puttes til lur - så sutten kun bruges til at falde i søvn med. Hvis du bruger sutten på puslebordet, fordi hun græder lidt osv. så er der en risiko for, at hun ikke helt har kræfter til at die tilstrækkeligt, når hun så lægges til brystet - og det vil naturligt også påvirke din mælkeproduktion ekstra.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske