Svar: Mælk 7 mdr
10. juni 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
I 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 flasker i døgnet, og jeg anbefaler normalt, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er mælken formiddag og eftermiddag, der forsvinder først.
Når jeg anbefaler, at man bibeholder mælken tidlig morgen og fjerner mælken formiddag, så skyldes det både, at man kan være heldig, at barnet sover en lille smule længere om morgenen, at mælke/væskeindtaget stilles på et tidspunkt, hvor det ikke påvirker indtaget af rigtig mad alt for meget - og at han kan begynde at lære at sove, uden at han skal have en flaske først. Det er oftest lettest at lære ham at sove uden flaske før formiddagsluren, fordi I her kan sætte et lille mellemmåltid i stedet...
MEN, nu har jeres lille dreng jo ikke læst min bog :) Og hvis han af sig selv begynder at sige fra overfor den tidlige morgenflaske og trives bedre med at starte dagen med grød, så synes jeg det er helt okay. I stedet skal han så have en flaske før formiddagsluren. Dette også for at sikre, at der ikke går alt for mange timer uden at han får en del væske - sidste flaske har han jo så fået omkring midnat.
I 8 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned til 3 flasker og her anbefaler jeg ofte at netop morgenflasken trappes ud. Så de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Hvis jeres dreng allerede nu begynder at trives med denne rytme, så er det helt okay. I 8 måneders alderen, er det så formiddagsflasken I skal trappe ud - erstatte med et lidt større mellemmåltid og så her lære ham at sove, uden at han behøver flaske, for at falde i søvn.
En dagsplan, nu hvor han er 7 måneder og har brug for formiddagsflaske i stedet for tidlig morgenflaske, kunne så se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lidt frugt eller bærmos som topping frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, måske ca kl 9
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, almindelige børnevenlige retter. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-01: Flaske - når han selv melder sig og viser behov.
Jeg tænker altså at du godt kan sikre ham både mælk/væske nok og også plads til mere rigtig mad i maven, selvom du lige nu vælger at fjerne den tidlige morgenflaske og bibeholde formiddagsflasken. Det er også vigtigt at følge det, som han viser behov for.
Måske vil tidspunktet for hans sene aftenflaske ændre sig, så han måske ikke vågner kl 23, men sover lidt længere før han så beder om flasken - og det vil naturligvis være helt okay - på den måde går der færre timer før han så får mælk igen. Og når han bliver 8 måneder, vil det som sagt være rigtig fint og helt efter bogen, at det netop er flasken tidlig morgen, som springes over :)
Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske