Brev:
Madplan m.m 6 mdr
8. juni 2016
Alder:
6 mdr.
Madplan m.m 6 mdr
Hej Helen.
Jeg har nogle spørgsmål ang. 'Madplan', madmængde, lurtider og madvarer.
Vi er forældre til Monty på 6 mdr. Jeg har fuldammet i alle 6 mdr (dog er der røget en flaske ind til aften den sidste måned) - min mælk er stoppet, og derfor får han flaske i stedet for bryst.
Vi er så småt begyndt på følgende plan:
- Tidlig morgen kl. 4-5 flaske
Op kl. 7.00
- Morgen kl. 7-8 grød (havre, majs, ris + lidt frugtmos)
- Formiddag lur kl. 10 flaske inden
(Han sover højst 1 1/2 time)
Op ca. 11.00-11.30
- Middag kl. 12-13 grød (øllebrød, spelt) avokado/frugtmos
- Middagslur kl. 14-15 lille flaske (ml. 100-170ml - Han sover højst 1 1/2 time)
Op ca. 16.00 plus/minus en halv time
- Eftermiddag - lille flaske (det er ikke altid han har brug for denne)
- Powernap (hvis han har brug for det - sover max 40 min)
- Aften kl. 18-19 grøntsagsmos/fisk/kød/lidt frugtmos til dessert
- Puttetid kl. 20.00-21.00 flaske
- Sen aften kl. 00.00 flaske
Han får vand i kop til alle måltiderne.
Han spiser mellem 1 1/2-2 dl rigtig mad pr. Måltid + en terning frugtmos (isterning-størrelse)
Mine tanker går på om planen ser fornuftig ud?
Han skal være oppe i næsten 3 timer, i løbet af dagen, før han er klar til lur - samtidig skal der gå ca. 1 time fra han vågner - til han er klar til at spise.
Det gør, at lurerne bliver skubbet en smule, og at han måske kun sover 3-3 1/2 time i dagtimerne, men det er måske ok?
En powernap passer heller ikke altid ind, medmindre han så skal i seng kl. 22 og først have aftensmad mellem 19.00-20.00.
For hvis det skal rykkes, så skal vi tidligere op eller?
Virker mængden af flaske kontra rigtig mad ok?
Jeg vil også gerne i gang med andet end grød til frokost - men er lidt påpasselig med det (har en mor, der er børnesygeplejerske, og hun har fortalt for mange skrækhistorier om mad, der er kommet galt i halsen) - vi må jo gerne begynde på blødt brød (hvidt, boller uden kerner og bondebrød), men hvor store stykker? Skal det sættes ind i kinden på ham?
Kan også læse flere steder, at han fx godt må få en agurk at sidde med - er det uden skræl og hvor stort stykke? Hvordan sikrer man, at han ikke bider et stykke af og sluger det - ved godt, det er meget specifikt, men puha kan lige se det for mig.
Hvad er gode mellemmåltider udover fx agurk, hvad kan han selv sidde med og øve sig med?
Håber du kan finde rundt i mine spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Ditte Marie