Svar: Nattesøvn og opvågninger - 9 mdr.
1. juni 2016
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)
Når jeg læser dit brev, så får jeg helt klart en fornemmelse af at jeres dreng har et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er de små ritualer og rutiner, som vi har og bruger, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting, de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Det er helt naturligt, at jeres dreng har brug for mælk før han skal sove, ligesom det er helt naturligt, at han finder ro i jeres favn - men med den alder, han har nu, så er det vigtigt, at han ikke længere behøver favn eller flaske, for at kunne sove.
De gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Når jeg skriver, at de gode søvnassociationer er gode, så er det netop fordi jeres dreng her lærer at falde i søvn selv. Han lærer at forbinde si seng med det sted, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer.
Selvom I igen og igen forsøger at putte ham tilbage i egen seng, så lyder det som om, at han forbinder jeres favn med at skulle sove. Det betyder, at hver gang han vågner op i løbet af aftenen og natten - og vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, hvor vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side osv. - registrerer han, at alt er som da han faldt i søvn. Han savner jeres favn og søger den naturligt, og først når han mærker favnen igen, at alt er som da han faldt i søvn, så sover han videre, indtil han har næste opvågning.
I skal prøve at vurdere, om han både er afhængig af jeres favn, altså det at føle sig omsluttet og være nær jer - og om han også er afhængig af bevægelse, af at I vugger ham. Hvis det er tilfældet, kan det være en god ide, at I først lærer ham at sove uden at han skal være i bevægelse og derefter lærer ham at sove uden at behøve jer helt så tæt på.
Hvis han er afhængig af bevægelse, så kan det være en idé, at I prøver at lægge jer med ham, lade ham falde i søvn ved siden af jer f.eks. i dobbeltsengen. På den måde kan I give ham masser af nærhed og han mærker jer - men uden at han vugges i jeres arme. I skal naturligvis her sikre jer, at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade.
Når han kan falde i søvn liggende stille ved siden af jer, så kan I derefter putte ham i sengen - stadig give ham flaske, lade ham mærke, at I er der, bruge samme beroligende ord, kærtegn osv. Men nu ligger han så i sin seng i stedet for hos jer. Man kan her evt. koble tremmesengen til dobbeltsengen - fjerne den ene side og sætte sengene sammen - og igen sikre, at han ikke kan trille ud og slå sig.
Jeg kan godt læse, at han ofte ikke sover, når I putter ham i seng, men faktisk flyttes lige der, hvor han glipper med øjnene, men det lyder som om, at det ikke er nok for ham. Det lyder som om, at I er nødt til at adskille favn og søvn lidt mere...
Da han får flaske, kan dette også udnyttes. Han kan få sin flaske i tremmesengen. Det gør, at han ikke vil opleve skiftet fra favn og ned i sengen helt så voldsomt, som han måske gør nu. Han får flasken, slipper den, triller om på siden og sover - og er med det samme i sin seng. Det kan godt have betydning for hans evne til at sove videre på egen hånd. I bør her elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden.
Derudover så tænker jeg, at det er for tidligt at I skærer ned til to flaske. De fleste børn har brug for 3 flasker i 9 måneders alderen, og jeg anbefaler normalt, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Først i 10 måneders alderen skæres ned til 2 flasker (svarende til 400 ml mme).
Jeg vil anbefale at I, når jeres dreng bliver 10 måneder, fjerner flasken før formiddagsluren og i stedet tilbyder lidt mme af en kop. Så han om dagen helt lærer at sove uden flaske. Og at I så bibeholder flaske aften og sen aften - og meget gerne giver ham en større flaske sen aften - hvis han kan drikke det. Han må gerne drikke 180-200 ml aften og sen aften, hvis han kan.
Derudover vil jeg anbefale, at I begynder at tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Mit forslag til en aftenrytme, ser således ud:
Aften 18: tilbydes mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur osv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød og lidt mme af en kop - ca. 19.30-19.45, får børstet tænder.
Puttes i seng og tilbydes flaske liggende i sengen, så han lærer at sove uden at være i favn og uden bevægelse.
Sen aften 24: Flaske og sover videre
Hvis I kobler jeres senge sammen så kan I om natten berolige ham med hænder, kærtegn, nærhed. Han kan mærke, at I er der, uden at I behøver tage ham op, vugge ham eller lignende.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske