Svar: Forvirret - 10 mdr.
28. maj 2016
Alder:
10 mdr.
Kære Saher
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)
Det lyder som om, at din dreng spiser rigtig fint og meget varieret - og det er super, at du laver mad med udgangspunkt i jeres mad, så han får så stor en variation som muligt. Jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo mere forebygger det kræsenhed senere hen og han må gerne få milde tørrede krydderier som f.eks. mild karry, ligesom du gerne må bruge løg, hvidløg, porrer osv. for at give maden lidt ekstra smag.
Det er helt normalt at afføringsmønsteret kan ændre sig nu hvor han begynder at spise mere rigtig mad, får mad med mere smag og mad med mere bid. Så længe han spiser, tager på og ikke har ondt i maven, hård mave - eller modsat har diarré, så må du gå ud fra, at han optager føden fint og at hans mave fungerer, som den skal.
Det er rigtig godt, at du stadig koger grøntsager, ligesom du stadig også meget gerne må give ham mosede grøntsager/grøntsagsmos. Han kan bedre optage næringen fra den kogte mad og han vil ofte også kunne spise lidt mere, hvis du kan hjælpe ham med en ske eller gaffel. Det kræver stor koncentration at spise mad i stykker, selv føre maden fra tallerkenen op til munden osv. og han bliver naturligt hurtigt træt og får derfor så måske ikke spist helt nok - så det er rigtig godt, hvis du stadig kan få ham til at spise både grød og mos og derudover også give ham mad i stykker - så det ikke er enten eller men både og.
Det lyder fint med suppehorn - kog dem godt møre, så han kan sandsynligvis godt spise dem. Du kan også prøve med forskellige typer pasta, som du kan skære i passende stykker. Lav gerne en tomatsovs sammen med, så glider de naturligt også lettere ned, de bliver lettere at synke:)
Planen for dagen ser fin ud og det kan sagtens være fint med 1 dl grød om morgenen. Kan han spise mere må han gerne det, men siger han selv fra efter en dl., så er det også helt okay. Du kan supplere med lidt frugt, det vil også fremme optagelsen af jern fra grøden, så det er godt at give frugt sammen med.
Og ja - du kan også lave klatkager af grød. Du kan bruge grøden som den er, tage en stor skefuld og stege den på panden med lidt fedtstof (smør smager ofte bedst:)) og servere den i små stykker. Du kan også tilsætte frugt til grøden, evt. til sætte lidt citron eller appelsin for at give lidt smag, nogen pisker også et pasteuriseret æg i grøden, før den så formes til klatkager og steges...
Han må gerne have den rytme han har - men han har det man kalder for sen søvnfase. Det vil sige, at han sover meget sent hele dagen igennem. Hvis han trives med det, og det fungerer rigtig godt for jer, så skal du ikke ændre noget. Hvis du synes, det begynder at blive problematisk, at han sover så sent, som han gør - så kan det være en god idé, at du prøver at putte ham tidligere til formiddagslur. Hvis I står op senest kl 07 hver dag, så kan du prøve at putte ham til formiddagslur kl 10, så han ikke først sover kl 11-12. På den måde kan hele hans rytme blive rykket lidt frem. Det er godt, hvis han stadig kan sove to lure dagligt - formiddag og over middag, fordi eftermiddagen ellers hurtigt bliver for lang for ham og han har brug for de afbræk, som lurerne giver ham.
Når han bliver et år, så vil det godt kunne få betydning, hvis han sover efter kl 16, fordi søvn der ligger her kan påvirke nætterne og "æde" af hans søvn. Det betyder, at han kan begynde at blive svær at putte om aftenen, han kan begynde at vågne meget tidlig og han kan også begynde at få en vågenperiode midt nat, hvor han tydeligt ikke er træt, men hellere vil lege. Hvis det sker, så vil det være rigtig godt, at hans rytme rykkes frem, så han så vidt muligt hjælpes med at sove om natten og være vågen og aktiv om dagen. Men igen - så længe I ikke oplever problemer med hans rytme, og du og han trives med den rytme han har, så er det ikke noget problem, og du behøver ikke ændre noget.
Med hensyn til komælk, så må han gerne få en lille smule surmælksprodukt dagligt. Han må få 50 til max 100 ml i døgnet. Det kan være tykmælk, A38 eller Neutral Sødmælksyoghurt med 3.5% fedtindhold.
Fromage frais, ymer, ylette, kvark og skyr har et meget højt proteinindhold og bør derfor tidligst gives fra barnet er 2 år. Danonino er lavet af kvark/fromaise frais og bør derfor ikke gives. Dertil kommer, at det så vidt jeg ved, indeholder en del sukker - og det anbefales, at du giver neutrale produkter og selv tilsætter frugt for at give sødme.
Det anbefales at du giver modermælk eller modermælkserstatning til din dreng er et år. Den smule komælk, som du kan tilbyde ham nu vil jeg anbefale, at du bruger som en naturlig del af jeres madlavning, så I naturligt spiser mere og mere samme mad. Og hvis han en dag virker til at kunne have brug for lidt mælkesyrebakterier for maven, så kan du godt give ham f.eks. en lille smule tykmælk med lidt revne æbler eller lignende. Men som udgangspunkt skal han have modermælk eller modermælkserstatning.
Det er vigtigt, at du har ham under opsyn, hvis og når du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde med. Især nu, hvor han har fået tænder. Han kan hurtigt komme til at bide et stykke af, og det kan sætte sig fast i halsen og være farligt. Derfor skal du hele tiden holde øje med ham og udskifte det, som han sidder med. Nogle vælger at bruge et frugtnet eller en babyfeeder, som er en lille beholder/net, som du kan komme frugten eller grøntsagerne i, når han spiser...
Giv ham så vidt muligt blød frugt i hånden, - undgå f.eks. æble, som meget let knækker. Ungå også ting med skræl, som hurtigt kan sætte sig fast i halsen. Undgå også gulerod, med mindre det er kogt :) En kartoffelbåd bagt i ovnen kan være en god idé, den er blød i midten :) Et stykke kogt blomkål eller broccoli kan også være en idé.
Håber du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske