Brev:
Forvirret - 10 mdr.
28. maj 2016
Alder:
10 mdr.
Forvirret - 10 mdr.
Hej Helen,
Jeg har lige nogle spørgsmål.
Min søn på snart 10 mdr d.13/6 har lidt problemer med maven. Forleden havde han ikke afføring i 2 dage hvor han først tømte på tredje dag 3 gange. Jeg ved ikke om det pga maden eller de krydderurter jeg kommer i eller om det for store stykker jeg giver ham.
Jeg blender stadig lidt maden da han på det sidste hoster en del fordi han nogle gange får maden galt i halsen. Jeg kommer også lidt løg og hvidløg i hans aftensmad for at give maden smag da jeg føler han afviser maden hvis den intet smag har. Jeg giver ham de små pastahorn og fordi de er så små så giver jeg ham dem som de er. Han tygger dog lidt og synker derefter maden. Skal jeg måske give ham dem i mindre stykker?
Hans søvn om natten har bare været meget urolig de sidste par nætter. Måske er hans fortænder på vej ud jeg ved det ikke rigtigt men jeg vil forhører dig omkring den måde jeg laver maden på. Jeg kommer altid lidt peber og krydderurter i hans mad. Nogle gange mild karry. Lidt løg og hvidløg eller porrer til stegning af hakket kød eller kylling. Ellers får han kogte grøntsager ved siden af.
Hans program idag ser således ud:
05-06: får en flaske på 180 ml
7.30-8: får sin morgen grød omkring 1 dl er det nok?
9.30-10: halv protein rugbrød med ost og lidt yoghurt med frugt i (banan, pærer, forskellig slags bær)
11-12: sover sin første lur som varer omkring 2 til 2.30 timer
14.30: får frokost som består af rugbrød med ost eller fiskpålæg med fiskefrikadeller og rejer og kartofler eller ris eller pasta sammen med enten blandet grøntsager eller en halv Avocado.
16-17: sover sin anden lur på 1.5 time (nogle gange sover han ikke der og først om aftenen men så er han piver fordi han er så træt)
18.30-19: får aftensmad af familiens mad som består af forskellige ting men der altid grøntsager for sig eller blandet i maden.
(Den mellem måltid som plejer at ligge inden aftensmad som består af en ostehaps og banan er automatisk blevet droppet fordi han sover ikke omkring 16-17 og han er for træt så vil ikke spise også ender det med han sover 18 en times tid og vågner omkring aftensmad. Er det et problem?
20-21: får sin flaske på 150-180 ml og sover til 5 til sin sen flaske.
Hans sove rytme har ændret sig i takt med han bliver ældre. Fra 8 mdr til idag har den ændret fordi han plejer at sove sin anden lur omkring 14.30 men nu sover han den omkring 16 også ændrer det på hele programmet. Er det normalt?
Må jeg gerne begynde at give ham mælkeprodukter altså yoghurt og skyr og danonino yoghurt?
En anden ting er at han elsker at have en selleri eller agurk i hånden ved spisning. Men han har fået 2 tænder og han bider stykker af nogengange hvad skal jeg gøre og hvad kan jeg give ham?
Du nævnte i sidste brev at jeg kan lave klatkager til ham af grød fordi han nogle gange afviser grøden. Hvordan kan jeg gøre det?
Med venlig hilsen
Saher