Svar: Spørgsmål om mad 7 mdr
22. maj 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Baby Sams mor
Tak for dit brev, din fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine spørgsmål - jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge de stilles :)
Det lyder som om, at jeres dreng er glad for at spise - han kan godt lide mad, men spiser hellere noget end noget andet - og det er helt okay. Det er vigtigt at du holder fast i hans lyst til at spise og derfor giver ham mad, som du ved, at han er tryg ved og tager imod.
Da han er glad for rugbrødshapsere, så er det rigtig fint, at du tilbyder ham dette. Du kan med fordel bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg og på den måde variere hans indtag lidt. Du kan også bruge smørbart kød- og fiskepålæg, for at vænne ham til mere kød og fisk.
Nogle børn har svært ved at finde ud af mad, som skal tygges og de bliver forvirrede, når mosen er for grov. Det kan godt være derfor, at I oplever, at han har lettere ved brødhapsere end for groft moset grøntsagsmos. Derfor kan det være en god idé, at I fortsætter med at give ham mad i hånden, som han selv kan gumle på, supplerer med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende - men den mad, som han får af en ske er mild og cremet. Skemaden kan mere eller mindre synkes, hvor maden som han får med fingrene kræver mere bid, giver mere tyggemodstand.
Øvelse gør mester, så er det fint, at han tygger på pølser, frikadeller, kødboller osv. Også selvom det kommer ud af munden igen. Prøv at give ham vand sammen med, så han hjælpes til at synke det, prøv også med sovs, som gør det lettere at synke i munden. Du kan lave grøntsagssovs uden mælk eller bruge lidt mme. Du kan også bare lave en smørsovs.
Det vil være rigtig godt, at du fortsætter med den mad, som han er glad for og tryg ved - pulvergrød, hjemmelavet mos af blomkål, squash, aubergine... osv. Det er en god idé at holde fast i det trygge og kendte - og stille og roligt så tilføje lidt nyt.
Det vil sige, at når du laver en pulvergrød, så kan du stille og roligt forsøge at komme lidt hjemmelavet grød sammen med. I første omgang ganske lidt, men langsomt øge mængden af det hjemmelavede, så det kommer til at fylde mere og mere og han gradvist vænnes til at spise din grød.
Når du laver mos med forskellige grøntsager, så prøve at tilsætte en ny grøntsag til retten. Lav f.eks. basis af de grøntsager han kender og bruge en ny grøntsagspure som topping. Det giver dig mulighed for undervejs i hans måltid at variere, så han nogle gange får en skefuld kendt mos og så en skefuld med en ny smag, og derefter en skefuld med lidt kendt mos igen. Så du på den måde gradvist vænner ham til at det godt kan smage lidt anderledes.
Brug meget lidt kød og fisk i mosen til at starte med. Måske bare en teskefuld hakket kød eller fisk i en dl. mos. På den måde giver det en lille smule struktur, men det er så lidt, at han ikke behøver tygge det - og stille og roligt kan han vænnes til smagen, og du kan tilsætte mere og mere og på den måde gradvist vænne ham til at mosen så bliver grovere.
Du bør bruge modermælkserstatning i hans grød og mos indtil han er 12 måneder gammel. Fra 9-12 måneders alderen kan han dog tilbydes en lille smule komælk, hvilket vil sige 50-100 ml i døgnet. Dette kan du bruge på jeres mad - så hvis du f.eks. laver en ret med komælk eller laver lidt flødesovs eller lignende, så må han i 9-12 måneders alderen gerne få lidt af dette og det bliver således lettere at I spiser det samme:)
Når I skal gå ned til fire flasker, så vil jeg anbefale, at du fjerner flasken før formiddagsluren. Det vil give bedre appetit til frokost, og samtidig lærer det ham at sove, uden at han behøver at få mælk først. I stedet skal han så tilbydes et mellemmåltid, gerne lidt frugt og bær.
Jeg vil anbefale, at I giver ham vand af kop. Han drikker fint af sine flasker, drikker ofte 130 ml af gangen og får på den måde 520 ml, hvis han drikker 4 flasker + den mme der vil være i grød og mos. Det er nok til at sikre ham hans behov for kalk, jern osv. som han får igennem mælken. Ved siden af dette skal hans væskebehov dækkes af vand. Vand er den bedste tørstslukker og det er rigtig godt, hvis han lærer at drikke vand. Hvis I oplever, at han en dag ikke drikker særlig meget mme, kan I naturligvis godt sikre ham lidt ekstra af en kop, men det vil være rigtig godt, at han ikke kun får mme, men som sagt også får vand:) Det kan godt være, at han af sig selv vil begynde at øge sit indtag af mme i flaske, når han "kun" får flaske 4 gange i døgnet. Han er en fysisk stor dreng, så måske vil han godt kunne drikke 180 ml eller mere aften og sen aften, og det skal han naturligvis have lov til:)
Med hensyn til når han ikke vil spise, så er han for lille til at kunne tænke udspekuleret - det er ikke sådan, at han kan regne ud, at hvis han lukker munden for noget, så tilbyder I nok noget mere lækkert. Mit forslag er, at du altid forsøger at sikre, at der er mindst en ting, som han godt kan lide. Hvis du giver ham en ny grød, så bruge lidt frugtmos som topping, som han kender og er glad for. Hvis du laver grøntsagsmos til ham, så bruge grøntsager som han kender og er tryg ved - samtidig med at du forsøger med lidt nyt. Hvis der altid er mindst en ting, som han er glad for, så kan han gå i gang med at spise dette og når han er i gang med at spise, så er det lettere at introducere noget nyt, en ny smag undervejs.
Nogle gange kan det også hjælpe at lade ham smage fra din tallerken, fordi han måske synes, at din mad ser mere spændende ud. Andre gange kan det hjælpe at lade ham sidde på skødet, når han smager noget nyt, fordi det er trygt at sidde hos dig og det gør ham måske lidt mere modig og turde smage nyt:)
De fleste børn begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt i 6-7 måneders alderen, men det afhænger meget af, hvor sent eller hvor tidligt han står op og nogle børn har brug for den 3. powernap til de er 9-10 måneder gamle. At han stadig har brug for en 3. lur er derfor helt okay. Det er dog også helt okay, at du nogle gange vækker ham, så du stadig holder fast i at han kan puttes omkring kl 20 og jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud.
Nogle gange kan det være en idé at indføre et bad mellem formiddagslur og middagslur, fordi det forlænger hans vågenperiode og gør, at han puttes senere til middagsluren. Når han sover senere middagslur, så står han naturligt også senere op fra sin middagslur og på den måde bliver eftermiddagen ikke så lang. Det kan være en måde at springe dagens 3. lur over på. Når det er sagt, så skal I dog ikke ændre på noget, som fungerer rigtig godt for jer :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos/bærmos evt. med lidt mme på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Kommer evt. i bad efter formiddagsluren og aktiveres rigtig godt på denne måde - hvilket kan gøre, at tidspunktet for middagslur bliver lidt senere...
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13-13.30 - eller før. Det afhænger af om du vil forsøge at lægge et bad ind før - ellers kan du putte ham 12.30 som nu og naturligvis tilbyde frokost lidt før:)
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og lidt frugtmos/bærmos evt. med mme på. Vand af kop
Powernapper evt. eller den springes måske over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små stykker af frikadelle osv. som I forsøger med nu - men mosen er det vigtigste :) Kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta osv. Det er rigtig fint :) Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvad tid han er stået op fra sin powernap.
Sen aften 23-24: Flaske - det der også kaldes drømmemåltid og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig:)
Jeg håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske