Svar: Hvor meget mad/modermælk
20. maj 2016
Alder:
6 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev - tillykke med lillebror! - og velkommen tilbage :) Dejligt at høre fra dig igen, og det lyder som om, at I trives rigtig godt alle fem!
Det lyder som en rigtig god idé, at du nu begynder at øge jeres dreng i antallet af måltider. Han skal ikke spise større portioner end han gør, for det vil nedsætte og evt. fjerne hans lyst til brystet, og dermed får han måske for lidt mælk/væske. Det er derfor bedre, at han tilbydes f.eks. 1 dl. grød eller mos, vand af kop og så efterfølgende tilbydes brystet. End at du giver ham 2 dl. grød eller mos, vand af kop, og han så afviser brystet.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og så tilbydes brystet før han skal sove næste lur. På den måde kommer der til at gå 1-2 timer imellem skemad og bryst, og det giver bedre plads i maven til begge dele. Du må også meget gerne begynde at tilbyde ham lidt mellemmåltider i form af frugt, og til alle måltider skal han have vand af kop. Det er vigtigt, at han lærer at drikke vand, og det udgør stille og roligt en større del af hans væskeindtag.
De fleste børn har brug for 6 amninger i døgnet, når de er omkring 6 måneder gamle, og når han bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint at du trapper ned til 4 amninger. Det betyder, at han lige nu skal ammes mange gange i løbet af dagen, men i 7 måneders alderen forsvinder amningen om formiddagen og eftermiddagen. I stedet tilbydes han så lidt større mellemmåltider her.
Det vil være super godt, hvis du kan tilbyde ham mad i hånden. Det giver ham en fornemmelse af at kunne styre det at spise selv, det giver ham fornemmelse for forskellig smag og konsistens, og så styrker det hans mundmotoriske udvikling. Han skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver ham mad i hånden.
Det er en god idé ikke at give ham æblebåde, fordi de knækker meget let. Det er på samme måde en god idé ikke at give ham noget med tynd skræl på, fordi skrællen kan sætte sig fast og irritere i halsen. Men et meget modent stykke pære eller en appelsinbåd kan være en idé. Du kan også prøve med melon, lidt fersken, blomme eller lignende - men altså uden skræl. Skrællen på en melon er tyk og spises dog ikke så let.
Agurk kan være godt, og her anbefaler jeg at du laver en agurkering. Det vil sige skærer en skive på ca 1.5 cm tykkelse, fjerner kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætter den på hans tommelfinger. På den måde kan han holde bedre fast i den og styre den.
Ristede rugbrødsbjælker kan være en god idé. De er hårde udenpå og bløde inden i, det er rart til gummerne, og så vænner han sig til rugbrødssmagen. Han må også gerne få enden af et franskbrød, en grov skorpe, tvebak eller lignende. I takt med at han bliver ældre og bedre til at styre sine hænder og koordinere sine bevægelser, så kan du også prøve med et stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke bagt rodfrugt eller lignende sammen med mosen om aftenen. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.
Han må også gerne få små brødhapsere, små bidder af indmaden af en frikadelle osv. hvis du fornemmer, at han er parat til det - men som du selv nævner, så er det fleste børn først rigtig parat til hapsere og mad med mere bid i 8 måneders alderen.
Han skal også have kød og fisk - I begyndelsen kan du tilsætte en spiseskefuld kød eller fisk i grøntsagsmosen. Kød og fisk skal koges eller tilberedes i ovn, og det er en fordel at begynde med hakket kød, hvor du kan variere mellem kylling, kalkun, kalv, svin, okse osv. Det er godt med variation, og det gælder også fisk - du kan variere mellem de forskellige fede fisk som laks, sild og makrel - og de magre fisk som torsk, torskerogn og rødspætte. I takt med at han bliver bedre til at tygge og bearbejde maden i munden, så kan du lade kød og fisk udgøre en større del af mosen, og du kan begynde at mose med en gaffel.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop. Kan spise morgengrød sammen med sine ældre søskende, så dagen starter samtidig for jer alle sammen.
Følger med, når de større skal i børnehaven og skole - og det er okay, hvis han tager en powernap her, det lyder som om, at han har brug for det:)
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos (du kan skifte hver anden dag) og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 15-16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og ammes også fortsat om eftermiddagen
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte stykker grøntsager osv. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad hen af vejen, vand af kop.
Ammes, skiftes, Ammes igen og puttes til natten ca 19.30 - når jeg lægger en skiftning ind undervejs, så er det for at se om, det kan gøre, at han ikke vågner og søger brystet kl 20... men hvis det fungerer godt for jer, at du ammer både kl 19 og kl20, så er det naturligvis også helt okay:)
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske og sover herefter videre uden yderligere mælk før næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
At sove igennem i denne alder betyder, at han begynder at kunne sove måske 5-6 timer uden mælk det vil sige f.eks fra kl 23.30 til 05... Og det må I gerne begynde at arbejde på. Hvis I gerne vil gå i seng kl 22 og derfor give sen aftenmælk der, så vil han naturligt have brug for mælken kl 03-04. Du kan så amme ham der, men forsøge at gøre amningen kl 05/06 mindre og hen af vejen arbejde på, at han ikke behøver mælken tidlig morgen, men i stedet starter dagen med grød:)
Som du kan se, så skal jeres dreng stadig have en del amninger, og han bliver ikke ammet for meget lige nu - din fornemmelse af hans våde bleer og nødvendigheden af brystet er derfor helt reel. Derfor er det også vigtigt, at mængden af skemad holdes på et niveau, som stadig levner plads til mælken :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned. Der er også et fødevare register bagerst i bogen, hvor du kan slå op, når og hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden :)
Fortsat god appetit! Og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske